Nå er julepriskrigen i gang

DETTE ER BILLIG: Grandiosa, julebrus, pepperkaker, rødkål, surkål og marsipan er blant varene som er blitt kraftig redusert i pris i desember. Foto: Halvor Ripegutu

DETTE ER BILLIG: Grandiosa, julebrus, pepperkaker, rødkål, surkål og marsipan er blant varene som er blitt kraftig redusert i pris i desember. Foto: Halvor Ripegutu

Av

Lavpriskjedene kutter prisene over en lav sko for å lokke julekunder inn i butikkene. En Grandiosa koster nå bare 16 kroner.

DEL

– Nå er priskrigen i gang. Vi har nedjustert over hundre varer og venter at prisene skal enda lenger ned, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop til Nettavisen.  

– Ja, absolutt. Det er beinhard konkurranse om julekundene i år også. Vi i Kiwi presser prisene ned hver eneste dag og spesielt den siste tiden har prisene på flere julevarer falt kraftig, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Julevarer

Arvin understreker at prisen har falt i desember, og nå er de i mange tilfeller kommet ned på et veldig lavt nivå. Hun forteller at også i år selges flere julevarer, spesielt innen ferskvare, med betydelige tap.

KUTTER PRISENE: Alle lavpriskjedene kutter prisene før jul. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

KUTTER PRISENE: Alle lavpriskjedene kutter prisene før jul. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

Det største priskuttene er på en rekke typiske julevarer, som grøtris, som nå koster 13 kroner, surkål, som nå koster sju kroner og mandelpoteter, som koster fem kroner kiloen. 

– Alle julevarene er mer eller mindre satt ned. På enkelte produkter er prisen mer enn halvert, sier Friis.

Rekordbillig Grandiosa

Den kanskje aller kraftigste reduksjonen er kommet på Gradiosa, som nå koster 16 kroner hos Kiwi, samt konkurrenten Rema 1000.

Laster avstemning...

– Den koster vanligvis 39,90, og kostet 25 kroner i forrige uke. En konkurrent hadde «3 for 2»-tilbud på Grandiosa denne uken, og da senket Kiwi enhetsprisen til samme nivå. Våre kunder skal slippe å kjøpe flere pizzaer enn de trenger for å få en god pris, sier Arvin.

Konkurrenten med 3 for 2-tilbud er Extra.

Friis i Coop venter at prisene vil falle ytterligere ned mot jul.

– Vi følger hverandre som skygger nå. Når krigen først er i gang, så kan det nok gå enda lenger ned. Julen er den viktigste tiden av året for dagligvarebransjen, og kampen om julekundene vil alle vinne, sier han. 

Rema 1000 er også med på priskrigen.

– Julen en virkelig høytid også for dagligvare. Vi jobber døgnet rundt for å sikre at kundene skal de laveste prisene og at butikkene skal ha nok varer helt fram til julaften. Det er ingen tvil om at kundene som tar julehandelen på Rema 1000 får mye igjen for pengene, skriver prisdirektør Stian Mårdalen i Rema 1000 i en epost.

Artikkeltags