Gå til sidens hovedinnhold

Karl Peder (13) vil erobre Europa i crosskart: – Målet er å vinne hele mesterskapet

Karl Peder Nordstrand fra Hamar regnes som et så stort talent i crosskart at han er plukket ut for å representere norge i en nyopprettet internasjonal serie.

Det er via EVEN Management sitt prosjekt Next Generation at 13-årige Karl Peder nå få prøve seg i FIA Cross Car Academy Trophy.

– Vi tror at dette nye og spennende konseptet er perfekt for Karl Peder i hans videre utvikling, sier daglig Leder i EVEN Management, Erik Veiby.

–Et naturlig steg

Målet med EVEN Managements prosjekt NextGeneration er å skape verdensmestere i motorsport. Etter ett år i drift, er det nå klart for den første store milepælen med deltakelse i ett internasjonalt motorsport-mesterskap for en av utøverne. Det er totalt fire unge utøvere tilknyttet prosjektet som startet opp i desember 2019. Veiby er ikke i tvil om at dette er en riktig satsing for Hamar-gutten.

– Vi er blitt godt kjent med Karl Peder gjennom hans første år som NextGeneration-utøver. Karl Peder er en spennende og ambisiøs utøver, med klare mål. Vi tror at dette nye konseptet passer Karl Peder perfekt, og er ett naturlig steg videre i hans karriere. Når Norges Bilsportforbund nominerte han til denne serien, så følte vi det naturlig å ta valget om melde han på. Jeg gleder meg til å følge utviklingen hans framover, sier han.


Vil vinne mesterskapet

FIA Cross Car Academy Trophy er ett helt nytt mesterskap i regi av det internasjonale bilsportforbundet (FIA). Kun 20 utøvere får delta, og de enkelte land har kun hatt mulighet til å nominere én fører, som må være i alderen 13–16 år. Denne sjansen er det altså Karl Peder som har fått. Han har kjørt crosskart aktivt siden 2013 og allerede som 12-åring vant han sitt første norgesmesterskap i crosskart. Han er dermed den yngste som har blitt norgesmester i klassen for 125 ccm. En rekord han har sammen med motorsport-talentet Oliver Solberg, som også startet sin karriere i crosskart. Karl Peder vant i tillegg NM-finalen i simracing (kjøresimulator) i 2020, også denne som den yngste noensinne. Han gleder seg nå stort til å satse internasjonalt.

– Dette er en drøm som går i oppfyllelse! Jeg gleder meg masse til internasjonal erfaring og nye baner. Og jeg gleder meg til å bruke alt jeg har lært, både fra crosskart kjøringa her hjemme og som Next Generation utøver. Det blir mye motorsport denne sesongen, skal prøve å kjøre NM også, og det er nyttige forberedelser å ta med seg. Jeg har ett mål, og det er å vinne mesterskapet. Jeg kjører alltid for å vinne, og med gode og smarte forberedelser så har jeg virkelig troa på at det er mulig, forteller Karl Peder.

I 2020 gjorde pandemien at det ble en redusert motorsport-sesong for de fleste, allikevel ble det gjennomført NM i cross kart. Karl Peder vant 3 av 4 runder og sikret seg norgesmestertittelen for 2020 med hele 17 poengs margin, som den yngste noensinne i sin klasse.

Imponert Gulbrandsen

Sportssjef i Norges Bilsportforbund Atle Gulbrandsen, også han fra Hamar, har latt seg imponere av talentet Karl Peder, som var et selvsagt valg når de skulle nominere en norsk deltaker.

– Det internasjonale bilsportforbundet satser nå mer på crosskart, eller cross car som de kaller det, og dette er spennende for oss i Norge som har lange tradisjoner i denne grenen. I FIA Cross Car Academy skal nasjonale forbund nominere en utøver, og den første vi spurte var Karl Peder, som er den eneste crosskartføreren på landslaget. Karl Peder er et kjempetalent som har imponert oss på både crosskartbanen og i e-sport. Jeg tror Karl Peder kan gjøre det veldig bra i denne konkurransen, avslutter Atle Gulbrandsen.


FIA Cross Car Academy Trophy 2021 består av fem løp på grus, som skal kjøres i Europa. Alle de 20 førerne konkurrerer i identiske Off-road vehicles med 75hk, spesielt utviklet av blant annet Thierry Neuville, for førere mellom 13 og 16 år.

Mesterskapet starter med en Shakedown i Belgia 27–28 mai hos fabrikken LifeLive, og fortsetter med første løp i Frankrike 18 juli. Deretter er det to løp i august, i henholdsvis Nederland og Tsjekkia før det blir tur til Italia i september før avslutningen i Spania i oktober.