Korona gir salgsboom for bilforhandlerne

TOMT: Salgssjef Geir Aasen hos Møller Bil Storhamar har bare demobiler å vise fram. De andre bilene på lager er solgt.

TOMT: Salgssjef Geir Aasen hos Møller Bil Storhamar har bare demobiler å vise fram. De andre bilene på lager er solgt. Foto:

– Vi er helt tomme for biler på lager, sier Geir Aasen. Salgssjefen hos Møller Bil Storhamar har aldri opplevd maken til bilsalg.

DEL

– Dette ble sommeren da alle skulle på bilferie eller de skaffet seg nye biler for å ha nok kraft til å trekke campingvogna som de har kjøpt seg, sier Geir Aasen mens han vandrer rundt inne i bilbutikken i Aslak Bolts gate.

For noen måneder tilbake var forretningen full av biler, i utstillingslokalene og i kjelleren. Nå står det bare en bil igjen. Resten er demobiler.

Fryktet skrekkår

Han forteller om stor nervøsitet på Storhamar og i bilbransjen generelt i vår:

– Vi gikk inn i en veldig usikker periode da Norge stengte ned. Også vår bedrift ble rammet av permitteringer, forteller Aasen.

Med avisoverskrifter om virusspredning, permitteringer og massearbeidsløshet fryktet bilforhandlerne i Hamar og resten av Norge at de ville oppleve et skrekkår. Mange spådde et ras av konkurser.

– Vi driver med kapitalvarer, og hadde mange biler på lager. Og kapitalbinding når ting er usikkert er fryktelig skummelt. Derfor kjørte vi gode kampanjer på lagerbilene våre for å tømme lokalene. Det fungerte veldig bra, fordi folk begynte å spekulerte i å kjøpe bil og gjorde noen gode handler.

Aasen drar på skjermen fram den såkalte OFV-statistikken, som viser bilsalget i Norge fram til og med 26. juli.

Her viser tallene at det hittil i år er utlevert 1.103 nybiler i Hamar.

Skoda ligger på en tredjeplass over alle bilmerkene som selges i Hamar, med 94 utleverte biler. Det er en økning 61 prosent.

Audi troner på salgstoppen, takket være E-Tron-suksessen som har løftet salget med 87,3 prosent, etterfulgt av Volkswagen på andreplass (nedgang 35,3 prosent).

Fossil vinner

Møller Bil Storhamar, som forhandler bilmerket Skoda, fikk ifølge Aasen en dobbelteffekt. Han forklarer oppgangen slik:

– Skoda Octavia er den bilen vi har solgt mest av, og den er Norges mest solgte stasjonsvogn. Den har en utgående modell fordi vi venter på en ny som kommer rett over sommeren. Derfor har det vært en veldig, veldig god kampanje på Octavias 4x4-modeller.

– Skoda har gått i motsatt vei i et marked som blir mer og mer elektrisk. Vi har nemlig klart å holde veldig godt stand på bensin- og dieselbiler. Særlig diesel, vil jeg si. Der er vi på en soleklar førsteplass. Langt foran alle andre.

I Hamar distrikt (Hamar, Stange Ringsaker og Løten) har bilmerket Skoda nå en markedsandel på 27 prosent på fossilt drevne biler. Etterfulgt av Volkswagen på 12,1 prosent og Volvo på 11,1 prosent.

STATISTIKK: Salgssjef Geir Aasen gleder seg over tallene som dukker opp på skjermen over nybilsalget i Hamar.

STATISTIKK: Salgssjef Geir Aasen gleder seg over tallene som dukker opp på skjermen over nybilsalget i Hamar. Foto:

– Hva tenker du om salget du har vært igjennom?

– Vi er helt klart sjokkerte over hvor mye vi har solgt. Bare i juni solgte vi 34 nye biler, noe vi aldri har gjort før.

– Og det vil fortsette. Dette virker å bli en hyggelig høst, for i august kommer ny Octavia i både diesel- og bensinversjon, og som pluginhybrid. Også 1. september kommer Enyaq, den nye elektriske familie-SUV-en.

– Da smeller det. Igjen.

Artikkeltags