Gå til sidens hovedinnhold

Korona ødela for Stigs komediesuksess på kino

Artikkelen er over 1 år gammel

– Å grave seg ned har aldri hjulpet noen, sier hamarsingen Stig Hjerkinn Haug. Hans film «Fjols til Fjells»-film var på vei til å bli en kinosuksess. Så kom korona.

Stig Hjerkinn Haug er produsent på "Fjols til Fjells"-filmen. Feelgood-komedien hadde permiere på norske kinoer 21. februar.

-Vi hadde kommet opp i 83.000 billetter solgt. Prognosene sa at vi kom til å ende opp i et sted mellom 140.000 og 150.000 solgte kinobilletter, som er meget bra for en norsk film.

Så kom koronatiltakene, og norske kinoer ble stengt.

– Hadde filmen fått gå videre på kinoene så hadde regnestykkene gått opp.

– Bittert?

– Jeg har tenkt noen tanker, men å grave seg ned har aldri hjulpet noen. Kriser fremmer kreativitet. Det har jeg gått rundt og kjent litt på, sier Haug.

Taper millioner

«Fjols til fjells» var en helt nyskrevet historie, men inspirert av den norske klassikeren fra 1957 med Leif Juster.

I nyversjonen hadde filmskaperne tatt med seg et kobbel av norske skuespillere opp i den norske fjellheimen og tatt for seg, med skjevt blikk, både gammel og ny påskeferietradisjon.

Sentralt i prosjektet står hamarsingen Stig Hjerkinn Haug og hans produksjonsselskap Stig og Stein Studio.

– Det er mange som sier: «Hvorfor setter dere bare ikke opp igjen filmen på kino senere?» Men rundt en slik film følger det betydelige lanseringer: «Fjols til fjells» har preget alt fra Flax-lodd til brettspill og potetgullposer. 6 millioner melkekartonger fra Q-Meieriene var blitt trykket med logoen til filmen.

– Hva betyr kino-exiten for dere i kroner og øre?

– Det er mange ringvirkninger, men bare for oss som produksjonsselskap så taper vi vel et sted mellom 3 og 4 millioner kroner, selv om mye naturligvis er uavklart.

– Vi er dobbeltrammet av koronaen. For kinofilmen fikk kort levetid, samtidig som at vi er i gang med filming av en TV-serie som skal gå på TV Norge fra høsten. En slags vinterversjon av «Neste Sommer», der historiene i «Fjols til Fjells» fortsetter. Vi hadde kommet til innspillingsdag 29 av 40 da det ble full stans. 60 personer som er involvert i prosjektet ble permittert.

Nå skal Stig og resten av crewet kaste seg rundt for å redde produksjonen:

– Vi sitter i tett dialog med TV Norge. Vi kan skrive om manus, gjøre tingene litt annerledes og kanskje ta noen ekstra uteopptak. Men det haster. Snøen smelter på Skeikampen.

Haug har noen oppturer. Han kan glede seg over at «Fjols til Fjells» nå går sin seiersgang på drive-in-kinoer, som har begynt å poppe opp rundt omkring i landet.

– Flaskehalsen er at byene og tettstedene mangler fremvisningstutstyr.

– Nok å gjøre

Og filmen er rekordtidlig sluppet digitalt. I løpet av få dager topper «Fjols til fjells» kjøp- og utleielistene. Det betyr at du allerede nå kan se den hos Canal Digital, T-We, GET, Viaplay, i tillegg til Altibox og iTunes.

– Det er både hyggelig og litt frustrerende at den gjør det så bra på strømming. For det forteller oss at den hadde fått et langt og godt liv på kino. Men: Det er veldig hyggelig at filmen er så populær og at den kan gi litt påskestemning i stua til alle familiene som ikke kom seg på påskefjellet.

– Folk er jo ikke på hytta denne påsken, så da får vi bringe påsken inn i hjemmene.

Anmeldelsene av filmen har variert mellom terningkast to og fem:

– Hva anmelderne mener spiller egentlig ikke så stor rolle. Nordmenn er glad i norske komedier. De har lyst på å bli underholdt. Også er dette en type film som passer å se hele familien.

– Hva skjer videre?

– Vi gir ikke opp. TV-serien er tenkt å gå flere sesonger på TV Norge, så vi har nok å gjøre i alle fall de neste tre årene.