Koronaen kan gi Fabelaktiv en ny inntektsstrøm

NYE MULIGHETER: Produksjonssjef Kjetil Aalerud, daglig leder Hanne Sundby og prosjekt- og utviklingssjef Arild Halvorsen i Fabelaktiv mener TV-selskapet kan finne nye inntekter i strømmemarkedet i tiden framover.

NYE MULIGHETER: Produksjonssjef Kjetil Aalerud, daglig leder Hanne Sundby og prosjekt- og utviklingssjef Arild Halvorsen i Fabelaktiv mener TV-selskapet kan finne nye inntekter i strømmemarkedet i tiden framover. Foto:

Direktestrømming av kultur, kurs, konferanser og event kan bli en ny solid inntektsstrøm for TV-produksjonsselskapet Fabelaktiv.

DEL

– Det ligger noen muligheter i den situasjonen som har oppstått. Vi har etterhvert fått en lang historie rundt event og eventproduksjon, sier prosjekt- og utviklingssjef Arild Halvorsen, og får støtte av daglig leder Hanne Sundby og produksjonssjef Kjetil Aalerud.

Annerledes halvår

Denne våren og sommeren har det dukket opp noen uvante oppdrag for Hamar-baserte Fabelaktiv, som er kjent for sine TV-produksjoner.

– I en periode var seks av 11 fast ansatte permitterte. Da måtte vi snu oss rundt. Og konsertserien på Festiviteten Bar & Scene, Karantene Scene, kom svært beleilig, forteller Halvorsen.

Erfaringene fra strømmeprosjektet, hvor lokale artister fikk komme direkte ut til TV-seerne, har fått Fabelaktiv til å søke flere uvante oppdrag.

– Vi fikk Flagstad Festivalen i tillegg til noe strømming for Hamar kommune og andre regionale oppdrag. Så kom Talent Norge med et stort behov.

– Og nylig det ble solgt flere hundre billetter Teater Innlandets digitale teater, som vi produserte. Slår man sammen alle disse oppdragene så har det generert ganske store inntekter det siste halve året, forteller Halvorsen.

– Oppdragsproduksjoner var historisk fundamentet i selskapet vårt, som ble startet opp som Video Øst for 35 år siden. På den tiden skulle man ha en videokassett, gjerne en halvtimes film, trykket opp i hundre eksemplarer for å presentere selskapet sitt.

Halvorsen anslår at oppdragsproduksjoner bare har utgjort rundt fem til ti prosent av arbeidsmengden de siste årene.

– Og vi hadde neppe vært i dette markedet hadde det ikke vært for korona.

Nå er det blitt mer fristende å satse mer på oppdrag som gir selskapet raske inntekter:

– Koronasituasjonen vil strekke ut, og når pandemien er over så vil behovet for strømming vedvare. Store tilbydere i Oslo har nå rigget seg til med digitale studioer. På Innlandet sitter vi her i Hamar, med kompetansen, utstyr og et studio, og vi er ikke redde for å komme ut til kundene, sier Halvorsen og smiler.

Fabelaktiv strekker derfor ut en hånd til store bedrifter, hoteller, festivaler og konsertscener i Innlandet, med ønske om mer samarbeid.

– Vi har «knowhowen» til å gjøre store ting og mindre ting, og levere innhold og teknikk på TV-nivå.

Lei av Zoom

Spådommen er at store bedrifter som skal ha seminarer og messer vil i større grad enn tidligere gjøre dette online framfor å leie store konferansehoteller og samle folk:

– Men det blir nok også mer av kombinasjonen fysiske treff og digitale løsninger når samfunnet normaliseres igjen. Rekkevidden vil bli veldig mange flere hvis man også velger å produsere for digitale flater.

– En ting som taler til vår fordel er at folk nå forventer en helt annen kvalitet på det de opplever på skjermen foran seg enn tidligere, fordi nå har de sett så mye av det.

– Alle er lei av dårlige Teams-, Zoom- og Skypemøter. Det er ikke nok å rigge opp et webkamera. Folk orker ikke dårlig lyd og dårlig bilde. Skal man bruke fire timer av arbeidsdagen på et webseminar, så vil man at det skal være en bra opplevelse. Og en ordentlig produksjon uten klønete pauser, sier Halvorsen.

Men Fabelaktiv vil fortsatt ha mesteparten av tyngden Lotto-trekninger og store TV-produksjoner:

– Vi har full trøkk på Aukrust-jubileet. I tillegg skal vi gjøre dokumentar på Munch og Svalbard. Også skal vi gjøre en TV-serie sammen med NRK på norske verdensarvsteder.

– Det vil i det hele tatt skje mye spennende framover.

Artikkeltags