Leire i banken

BRUK: Elisabeth Helland-Hansen lager keramikk som skal brukes.

BRUK: Elisabeth Helland-Hansen lager keramikk som skal brukes. Foto:

Fire keramikere og en maler viser nå sine arbeider i Kunstbanken Hedmark kunstsenter.

DEL

De fire kunstnerne Elisa Helland-Hansen, Elisabeth von Krogh, Nina Malterud og Beth Wyller har alle utdannelse innen keramikk ved kunsthåndverksskolene i Bergen og Oslo fra sent 1960-tall til midten av 70-tallet. Nå er de invitert til å stille ut sammen i Kunstbanken, sammen med maleren Morten Juvet.

Brytes ned

I det første rommet har Elisabeth Helland-Hansen gående en film, «Tiden det tar», et verk om en kopp som går i oppløsning.

– En film om bestandighet og flyktighet. Koppen, som ikke er brent, senkes ned i vann. I løpet av 9 minutter og 36 sekunder løses koppen helt opp. Filmen viser prosessen «real time», og er ikke speedet opp, sier Helland-Hansen, og legger til:

– Som en kontrast: Det eldste man har funnet av brent leire er 20.000 år gammelt, og det er funnet i Kina. Da snakker vi om det motsatte, det bestandige.

Foruten filmen har hun sine arbeider utstilt. Hun beskriver seg selv som brukskeramiker, og tingene hun lager krysser kunsten og nyttige redskaper til hverdag og fest: En koppevegg med 45 kopper, de fleste i porselen. En serie med ildfaste tapasformer. Og kimchikopper til å fermentere grønnsaker i.

Beth Wyller beveger seg mellom bruksting og visuelle uttrykk. På veggene rektangelformater. To streker og en ellipse og tre formater bygges sammen som et puslespill.

– Jeg har jobbet mye med krukker og bruksting, og bruker små nyanser for å se hvordan det påvirker uttrykket. Vi som jobber med keramikk jobber i blinde, for materialet kryper og fargene forandrer seg totalt når verket kommer ut av ovnen. Et veldig spesielt uttrykk, for det kan være en katastrofe som åpenbarer seg når en åpner ovnsdøren eller det kan være mange gaver, sier Wyller, som er utdannet billedkunstner.

Elisabeth von Krogh har i mange år arbeidet med store krukker som aktiverer spenningen mellom rom og flate, virkelighet og illusjon. Krukkene er blitt bilde og skulptur på samme tid. Modernistisk skulptur og maleri opptar henne, så vel som tegneserienes bildespråk, eller elementer fra natur. Det er leirgods, engelsk rødleire, som er materialet. Et vidt spekter av fargestoffer og forskjellige glasurblandinger gir henne mulighet til å oppnå maleriske kvaliteter.

Nina Malteruds arbeider har sitt opphav i bruksting som fat og smørebrikker, men er nå blitt bilder mer enn bruk. Uttrykket er prioritert framfor praktisk funksjonalitet.

Vi tar med at keramikeren Hanne Heuch har planlagt og lagt opp utstillingen slik at det har blitt en opplevelse å traske gjennom keramikken.

Kanin-cover

I det siste rommet har maleren Morten Juvet fått sine vegger. Hans utstilling kalles «Cover».

- Jeg ville undersøke hvorfor så mange rock- og popmusikere synger om kaniner. Fra Edvard Persson til Klovner i kamp. Og Elvis og Pink Floyd. Jeg forsøkte å sette kaninene inn i fanens og coverets form. Et tema og minst tre elementer, forteller Juvet.

Han plukker et motto, en tekstlinje, musikerens navn, dato og sted for innspilling og andre relevante opplysninger, og ved hjelp av maleri presser han dem inn i platecover-formatet.

– Jeg forsøker å utfordre meg selv hvor mange ganger kan jeg holde på denne tematikken. Det er blitt rundt 60 malerier så langt, sier Juvet og smiler.

Utstillingen åpnet lørdag og blir stående til 13. mai.

Artikkeltags