Nå vil kineserne oppleve Kirsten Flagstads hjemby

– Hun er helt unik, sier Xue Feng Liu som har tatt turen Kirsten Flagstad Museum sammen med ti andre svært musikkinteresserte kinesere.

DEL

Bla i bildekarusellen over.

Xie Feng Liu bare måtte tilbake til Hamar og gjenoppleve Kirsten Flagstad Museum. Nå går han og en stor gruppe kinesiske turister rundt inne i museet og nyter alle inntrykkene.

– Forrige gang jeg var her kjøpte jeg mange av platene hennes, sier Liu, og fortsetter:

– Alle som liker Wagner og Wagners operaer i Kina kjenner til Kirsten Flagstad. I de første 50 årene i forrige århundre så er hun nummer en. Hun er helt unik.

Bergtatt av stemmen

Liu er ingen hvem som helst. Han er en av Kinas mest kjente musikkritikere, forfattere og foredragsholdere.

Han var grunnlegger av Wagner-foreningen i Kina, og ble første generalsekretær.

I tillegg har han vært sjefredaktør for kinesiske tidsskrifter rundt klassisk musikk, og har oversatt Kinas versjon av bladet Gramophone.

Og nå er han og ti andre svært musikkinteresserte kinesiske turister kommet til Hamar for å oppleve fødestedet til en av de store ikonene innen klassisk sang.

HANDLER: De kinesiske turistene fant mye å kjøpe inne i museet.

HANDLER: De kinesiske turistene fant mye å kjøpe inne i museet. Foto:

Museumsleder Annika Åsen forteller ivrig om Flagstads liv:

– Jeg må være litt mer tålmodig enn jeg er til vanlig. Det tar litt tid når en må bruke oversetter, sier Åsen og smiler.

– Selv om vi mener folk er like viktige, enten de kommer fra den andre siden av verden eller fra den andre siden av gata, så er det ikke å underslå at det er veldig spesielt å få besøk helt fra Kina. Og her snakker vi musikkjennere, sier museumsleder Annika Åsen.

– Kinesiske musikkturister. Ny mulighet for Hamar?

– Absolutt. Operainteressen vokser enormt i Kina. Ingen andre steder bygges det flere operahus enn her. Det lover godt for framtiden.

– Følelsen jeg får når jeg besøker andre land er at Kirsten Flagstad er så stor. Vi merker at det blir stadig flere utenlandske besøkende til museet. Men det som er spesielt med de kinesiske turistene er at de er så overveldet. De kan sitte inne i museet lenge, høre på musikken og være helt bergtatt, sier Åsen-

Fantastisk at stemmen til Flagstad kan berøre folk så mange år etter hennes bortang.

Det knipses bilder og kinesiske bankkort stikkes inn i terminalen på museet. Musikkutgivelser og klenodier skal tas med tilbake til Shanghai, Changchun, Shenzen og Guyang.

Klassisk vokser

Turistene er tatt hånd om av tolk Rigmor Johnsen. Hun var kulturattaché ved Norges ambassade i Beijing mellom 2000 og 2004, og har vært involvert i Kina siden 1981.

Hun brenner fortsatt for samspill og samarbeid mellom Norge og Kina innen kultur, vitenskap og media.

– I takt med at Kina åpnes opp, blir interessen rundt Wagner større. Og da blir kineserne kjent med Kirsten Flagstad, forteller Johnsen.

Gjennom musikken har hun vært venn med Liu i ti år.

– I 2010 tok jeg han med meg til Norge for første gang, da Oslo og Norges musikkhøgskole var vertskap for den internasjonale fiolinkonkurransen Menuhin. Han forelsket seg i landet vårt, og nå er det den femte gangen han er i Norge.

Johnsen forteller at de to har vært på besøk på musikkfestivaler i Røros, Risør, Førde og Lofoten.

I år har hun og Liu tatt med musikkjennere fra Kina til Røros. Etter besøket i Hamar skal de tilbake til Oslo for å oppleve åpningen av kirkemusikkfestivalen og for besøk i operaen.

– Han bare måtte til Hamar igjen, sier Johnsen og smiler.

Lui fotograferer ivrig med mobilen. Alt dokumenteres.

– Hvordan er det å være her?

– Stort. Kanskje har man i nyere tid avlet fram stemmer som er bedre, men Flagstad har jo påvirket dem alle. Og hun har en ånd og en aura som har en helt egen kvalitet, sier Liu.

– Det er noe jeg setter umåtelig høyt.

PÅ BESØK: 11 entustiastiske kinesiske turister, fra hele Kina, på besøk inne i Kirsten Flagstad Museum.

PÅ BESØK: 11 entustiastiske kinesiske turister, fra hele Kina, på besøk inne i Kirsten Flagstad Museum. Foto:

Artikkeltags