Lar seg ikke stoppe av korona - i år kan du gå Rosa sløyfe-marsjen på nettet

MARSJ PÅ NETT: Det blir Rosa sløyfe-marsj også i år, men på en litt annen måte. Fra venstre: Anne Rui (Kreftforeningen Innlandet, Per Bjørnstad (aksjonsleder Rosa Sløyfe, Heidi Østenstad og Kari Holmen (Mental Helse) , Gunn Kristin Moberget (Brystkreftforeningen Hamar og omegn) og Sverre Thomassen (Brumunddal Turmarsjforening). Foran sitter Berit Jevnaker, distriktssjef i Kreftforeningen Innlandet.

MARSJ PÅ NETT: Det blir Rosa sløyfe-marsj også i år, men på en litt annen måte. Fra venstre: Anne Rui (Kreftforeningen Innlandet, Per Bjørnstad (aksjonsleder Rosa Sløyfe, Heidi Østenstad og Kari Holmen (Mental Helse) , Gunn Kristin Moberget (Brystkreftforeningen Hamar og omegn) og Sverre Thomassen (Brumunddal Turmarsjforening). Foran sitter Berit Jevnaker, distriktssjef i Kreftforeningen Innlandet. Foto:

Den tradisjonsrike turmarsjen til inntekt for Rosa sløyfe-aksjonen kan i år ikke arrangeres på grunn av smittevernhensyn, men på nettet er det fullt mulig å delta og dette har eksplodert og blitt den største virtuelle turmarsjen i landet.

DEL

Hvordan går man en turmarsj på nettet tenker du kanskje? Vel, du går ikke i et virtuelt landskap, men du registrerer deg på nettet og løser startkontigent som om det skulle vært hvilken som helst turmarsj. Deretter går du en løype du velger sjøl. Da er det også mulig å registrerer hvor og hvor langt du har gått, men dette er helt frivillig. I Hamar kommer Kreftforeningen til å merke opp løypa som vanligvis er brukt slik at alle som vil kan gå denne. Sånn sett er det ikke så mye forskjell, men det er ikke servering ved målgang slik det vanligvis ville vært.

4.-11. oktober

Rosa sløyfe-løpet ble arrangert for første gang i 2016 i Oslo, og har siden den gang spredt seg til mange norske byer. I 2019 ble det arrangert ti løp, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. 11 233 deltakere gikk eller løp for Rosa sløyfe og samlet inn 2 507 250 millioner til brystkreftsaken.

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Kreftforeningen og Brystkreftforeningen sammen om aksjonen.

For å delta på årets løp trenger du ikke forholde deg til en bestemt dato, men kan gjennomføre din egen turmarsj fra 4. til 11. oktober. Alle påmeldte til Rosa sløyfe-løpet mottar startnummer og medalje i postkassa. Melder du deg på tidlig rekker du også å motta pakken før løpet starter.

Samme tema som i fjor

Hvert år er det et spesielt tema som får overskuddet fra aksjonen, men i år har de rett og slett gått for det samme temaet som i fjor. Da gikk pengene til persontilpasset brystkreftbehandling.

– Vi trenger mer forskning på dette, så derfor blir det samme tema i år som i fjor, sier Berit Jevnaker, distriktssjef i Kreftforeningen Innlandet.

Og forskning og midler trengs fortsatt i aller høyeste grad.

– I Norge er det ti kvinner som får påvist brystkreft hver dag. Det er en liten økning og det er leit, sier hun.

– Vanlige senskader etter brystkreftbehandling er blant annet stoffskifteproblemer og utmattelse, og vi håper at persontilpasset behandling skal bidra til å redusere senskadene og at forskningen etter hvert vil kunne føre til redusert bruk av medisiner man kanskje ikke trenger, sier Gunn Kristin Moberget i Brystkreftforeningen Hamar og omegn.

Skappel er designer

Rosa sløyfe-aksjonen har vært gode på markedsføring de siste årene og er blitt en merkevare som har folk flest har lagt merke til.

– Alle vet hva Rosa sløyfe er nå og vår oppfatning er at det i befolkningen er god kjennskap til hva aksjonen går ut på, sier Anne Rui i Kreftforeningen Innlandet.

Det at kjente fjes engasjerer seg hjelper selvfølgelig. Designere som Kari Traa, Magne Furuholmen og Camilla Pihl er noen av dem som tidligere har laget sløyfen som selges til inntekt for aksjonen. I år gikk oppdraget til de tre damene bak Skappelstrikk, altså TV2-profil Dorthe og hennes to døtre Maria og Marthe.

– Da vi fikk det ærefulle oppdraget om å lage årets Rosa sløyfe, fant vi ut at vi ville lage noe som kan brukes til både hverdag og fest og som oser av selvtillit. For det er nettopp det kvinner skal kjenne: En stolthet over den kroppen de har – uansett skavanker og ujevnheter, sier de i et intervju til Kreftforeningens hjemmeside.

Artikkeltags