Lokal bank selger app til Japan: – En bekreftelse på at vi er langt framme

TIL JAPAN: SpareBank 1 Østlandet har utviklet en app som skal hjelpe unge med å forstå økonomi. Skoleverket i Japan ønsker å ta i bruk appen og nylig var representanter fra banken på besøk i Japan for å presentere produktet.

TIL JAPAN: SpareBank 1 Østlandet har utviklet en app som skal hjelpe unge med å forstå økonomi. Skoleverket i Japan ønsker å ta i bruk appen og nylig var representanter fra banken på besøk i Japan for å presentere produktet. Foto:

SpareBank 1 Østlandet har hatt suksess med sin AR-app som skal gi unge økt økonomiforståelse. Nå eksporteres løsningen til skoler i teknologinasjonen Japan.

DEL

Applikasjonen ble lansert i 2018, som en del av bankens økonomiopplæring for unge i skolen. Den ble svært godt mottatt av både elever og lærere og ble lagt merke til også utenfor Norges grenser. Nå har altså interessen blitt så stor at også japanske skoler ønsker å ta i bruk appen.

– Det er morsomt at lokalutviklet teknologi gjør seg så bemerket. Det er ikke hver dag norsk teknologi eksporteres til tech-tunge Japan. Vi tar mål av oss å være en innovativ bank, og dette er en bekreftelse på at vi er langt framme, sier Christian Fjestad, leder for innovasjon i SpareBank 1 Østlandet.

Spente på mottakelsen

Det er anerkjente EON Reality Norway som har vært SpareBank 1 Østlandet sin teknologi- og utviklingspartner. Også de er lokalt forankret i regionen. Det er de som vil stå for selve distribusjonen i Japan gjennom en avtale med selskapet AVR Japan.

– Appen skal lanseres for japanske skoler nå i oktober. Selv om Japan er et høyteknologisk land, er det fortsatt overvekt av tradisjonelle læremåter i skoleverket deres. Denne appen blir derfor et både innovativt og spennende tilskudd for japanske elever og lærere. Vi gleder oss og er veldig spente på mottakelsen, sier Knut Henrik Aas i EON Reality Norway.


Gode tilbakemeldinger

Tusenvis av barn og unge på skoler og hos lag og foreninger på Østlandet har brukt appen. Den er en viktig del av bankens bærekraftsarbeid, hvor hensikten blant annet er å bidra til at barn og unge blir best mulig rustet til å håndtere sin privatøkonomi når de blir eldre. Det at appen tar i bruk AR (Augmented Reality)-teknologi og elementer fra spillverdenen (gamification), gjør at de unge får et inspirerende innblikk i temaer som yrkesvalg og lønn, budsjettering, forbruk og sparing.

– Tilbakemeldingene fra skolene og brukerne er utelukkende positive. De melder om at dette er en morsom og engasjerende måte å lære noe om et tema som i utgangspunktet kan virke tørt og kjedelig. Det er godt å høre. Å bidra til en god privatøkonomi blant unge ser vi på som en viktig del av vårt samfunnsoppdrag, sier Fjestad.

– En fjær i hatten

Informasjonsdirektør Tom Staavi i bransjeorganisasjonen Finans Norge mener det er gledelig, men ikke så overraskende, at teknologi utviklet av norske banker og forsikringsselskaper begynner å få et marked utenfor Norge.

– Vipps er et eksempel med uttalte utenlandsambisjoner, AR-appen er et annet. Det er selvfølgelig en fjær i hatten til Sparebank 1 Østlandet at et så teknologitungt land som Japan tar i bruk teknologi utviklet på Hamar. Det viser at om man har gode ideer og dyp kompetanse, kan man utvikle digitale tjenester som gir brukere også utenfor Norge stor verdi. Sparebank 1 Østlandet har bevist at avstanden mellom Hamar og Tokyo ikke er så stor i den digitale verden, sier Staavi.


Artikkeltags