– Må få opp trafikken på sparkesyklene

Tom Jarle Melby håper trafikken på de nye sparkesyklene i Hamar tar seg opp.

DEL

Inne på lageret i bakgården i Finanshuset i Torggata driver sparkesykkelgründer og daglig leder, Tom Jarle Melby i Byspark Hamar, og lader opp sparkesykler før de nok en dag skal spres over hele byen:

– Det har vært en grei start, selv om trafikken kunne ha vært høyere, innrømmer han.

Lange avstander

– Det er mye jobb. Vi må «gjete syklene» hele veien og flytte de rundt. Tre sjåfører er i sving for å hente sykler og utplassere dem. Det blir veldig mye fram-og-tilbake.

– Utfordringen er at det er veldig spredt bebyggelse i Hamar og omegn. Så lenge vi ikke har satt noen klar geosone på syklene, så er det veldig store avstander.

– Hvor finner dere igjen syklene?

– Vi har vært nesten i Brumunddal for å hente sparkesykler. Lange turer.

Likevel mener han at folk i Hamar har tatt imot sparkesyklene på en god måte:

– Tilbakemeldingene er positive. Og folk har vært flinke til å sette fra seg syklene på en forsvarlig måte, slik at vi har unngått forsøplingsdebattene rundt hensatte sparkesykler som man har hatt i storbyene.

– Vi håper at folk blir vant til at de er i bybildet.

Hans firma har spredd 35 sparkesykler i byen.

– Er det økonomi i å drive sparkesykkelutleie i Hamar?

– Ja, på sikt bør det bli det. Etterhvert så vil nok folk bidra til mer kjøring.

– Mye hærverk?

– Noe har det vært, men vi passer på å fikse ødelagte sykler med en gang. Også er de nokså godt sikret med sporingsenheter.

Vinterlagring

– Hva skjer med sparkesyklene i høst- og vintersesongen?

– Vi tar det litt på «feelingen» når vinteren kommer. Blir det glatte veier og snø så er det ikke trygt å ferdes på en sparkesykkel. Da tar vi de inn. Også ser vi det heller an hvis det blir en uke eller to med finvær og tørre veier.

– Vi har sett på muligheten for å utstyre syklene med piggdekk, men vi velger heller å ta de inn på lageret.

Artikkeltags