4. november ble snora klippet til det som på sett og vis er Gulating 2.0 i Hamar. Butikken hadde tidligere filial på Maxi, men den måtte legge ned. Deretter ble det forsøkt pop up-butikker på CC, og når kjeden så hvor stor suksess dette var bestemte de seg for å gi en permanent butikk en ny sjanse. Nå har den levd i et halvt år og assisterende butikksjef kan melde om god mottakelse.

– Starten ble veldig bra ettersom vi fikk med oss halvannen måned med julehandel. Julekalenderne våre solgte nok en gang veldig bra, sier han.

Over nyttår roet trafikken seg som ventet noe, men nå som det begynner å bli varmere i været ventes det litt økning i kundetilsiget.

– Men generelt er det mange som kommer hit for å kjøpe gaver, og da ikke bare julegaver. Det er noe som er populært hele året, sier Bjerva.

Lønnsomt grep

Et grep som Gulating har gjort for å treffe enda flere er å satse enda mer på utenlandsk industriøl og gå i krigen med de store dagligvarekjedene på dette området.

– De store dagligvarekjedene har skyhøye marginer på øl – og forbrukerne er taperne, sa konsernsjef i Gulating Gruppen AS, Rolf Ivar Skår i fjor.

Gjennom nye avtaler med Ringnes og ABInBev, som er verdens største bryggerikonsern, kan Gulating-kjedens ølutsalg over hele landet nå tilby et utvalg av de mest kjente internasjonale merkevarene som blant annet Budweiser, Becks, Corona og Stella Artois, i tillegg til norske Schous Pilsner, til rekordlave priser.

– Dette viste seg å være et veldig smart trekk, og salget har gått bra, forteller Bjerva.

Stor «oi-faktor»

Selv om Gulating kanskje har status som en nisjebutikk ser Bjerva bortimot daglig folk som aldri har satt sine bein i butikken.

– Det beste jeg kan høre er «oi!» når de kommer inn døra her. Vi har jo tross alt 600 slag øl, og det overrasker nok mange. Vi har selvfølgelig mange faste kunder, men det strømmer på med nye folk hele tiden. CC er jo et trekkplaster for store deler av Innlandet, og det er ikke uvanlig at gutta havner her mens damene handler klær, sier han.

Chilisaus bak disken

I begynnelsen var nok Gulating i langt større utstrekning enn nå en mer rendyrket oase for ølentusiaster. Etter hvert har de fått flere beina å stå på. Det selges blant annet alle tenkelige typer ølglass der i tillegg til flere slag chips, som mange gjerne vil ha til ølet sitt.

– Vi har også mye utstyr til hjemmebrygging for dette er en trend som vedvarer, forteller Bjerva.


Noe annet de har mye av er chilisauser. Med en hel vegg med dette har de trolig byens beste utvalg for dem som ønsker å utfordre smaksløkene og fordøyelsessystemet litt. De finnes i nesten alle sterkhetsgrader, alt fra noe som minner om ketchup med litt sting i til det som kan forveksles med lokalbedøvelse i munnen og pipebrann i spiserøret. Det er flere hyllemeter med chilisauser og ulike smakstilsetninger, men et sted er det et hull i rekka av sauser. Utsolgt? Nei, bare tatt med bak disken. «Da Bomb - The final answer» er nemlig ikke for amatører, så den bør man tanke seg om før man kjøper. Den er noe av det sterkeste som er å oppdrive og den lille flaska kommer med dråpeteller. Da er det som regel alvor.

– Denne er stå sterk at et par dråper i en hel gryte med chili con carne er nok, forteller Bjerva om sausen som er en slager blant folk som vil seg selv eller andre vondt på YouYube.

Han er tydelig på at spesialøl alene blir for smalt, og at butikken er helt avhengig av å trekke til seg andre målgrupper i tillegg.

– Det er viktig å ha noe mer å tilby enn bare øl, og vi ser at vi har god omsetning på det andre vi har her også, avslutter Bjerva.