Kunstbanken flyttet inn i de gamle lokalene til Norges Bank i 1996, og har hatt samme logo siden da. For en tid tilbake kom de til den konklusjonen at den visuelle profilen deres ikke hadde tålt tidens tann og fungerte dårlig på sosiale medier. De ønsket derfor å få en moderne visuell identitet og la det ut på anbud.

– Vi fikk inn tre gode forslag og det var Anti som trakk det lengste strået, forteller direktør i Kunstbanken, Ingrid Blekastad.

Anti har opparbeidet seg et solid navn i bransjen, og har vunnet flere priser både nasjonalt og internasjonalt.

Byttet også navn

Oppdraget var like enkelt som det var krevende: Få Kunstbanken mer synlig både regionalt og nasjonalt. Dermed måtte de også definere sin egen identitet.

– Dette er en prosess som nå her pågått et års tid, og det har vært en lang og bratt læringskurve for både ansatte og de i styret. Nå er alle fornøyde med prosessen vi har vært gjennom, sier Blekastad.

Som en del av fornyelsen skiftes navnet fra Kunstbanken Hedmark kunstsenter til Kunstbanken- senter for samtidskunst. Og som de selv skriver på sine hjemmesider:

"Kunstbanken ønsker å være en døråpner til den visuelle samtidskunsten, bidra til å utvikle den kritiske sansen og stimulere til nye refleksjoner. Hos oss møtes unge og voksne kunstinteresserte; alle av den nysgjerrige sorten, for å se hva som rører seg i kunstfeltet. For hva er kunst egentlig? Og hvilken funksjon har den? Har den klare budskap? Skaper den engasjement? Endrer den samfunnet? Eller er den best når den bare er pen?

Annen type valuta

Den nye logoen som kan ses på bildet er utviklet for å gi assosiasjoner til virksomheten som bygget opprinnelig huset, altså Norges Bank. Nå er altså verdiene i bygget noe helt annet, valutaen er Kunstbankens egne verdibaserte enhet: Debatt, Estetikk, Kritikk, Opplevelser og Refleksjoner. Det utgjør akronymet DEKOR. Kort sagt: Bygget er fortsatt proppet fullt av verdier, men nå andre ting enn penger. Det er dette den nye visuelle identiteten skal underbygge.

– Her går man glipp av mye om man bare tenker på penger. Kunstbanken skal gi oss tankemat og en filosofisk utfordring, sier Kunstbankens Christel Sverre og legger til:

– Vi må ikke tjene penger på det vi gjør ettersom vi har offentlig støtte. Men vi har likevel noe i hvelvet vårt. Det er kunstnerne som er vår kontantbeholdning.

Hun er meget fornøyd med jobben Anti har gjort.

– Nå har vi fått en visuell identitet som skal følge oss inn i framtiden, og Anti har svart på utfordringen vi ga dem til fulle, sier hun.

– Dette har vært en veldig fin prosess. Vi ville lage noe som understreker at valutaen i denne banken er opplevelsen du får. I tillegg ville vi lage noe som inspirerer også de unge til å ta turen. For alle skal finne noe interessant hos Kunstbanken, sier Kjetil Wold i Anti.