Messi-filmfotografens nye liv i Hamar

PÅ LAG: Kjetil Wold (ANTI), Camilla Bjerke Jevanord (Eidsiva Energi), Ellen Østmoen, Magnus Vanem og Jens Haugen (ANTI) er glade for at den spanske filmskaperen Borja Lopez Diaz har gjort hamarsing av seg. De ser for seg mer samarbeid med 37-åringen i tiden framover.Foto: Jo E. Brenden

PÅ LAG: Kjetil Wold (ANTI), Camilla Bjerke Jevanord (Eidsiva Energi), Ellen Østmoen, Magnus Vanem og Jens Haugen (ANTI) er glade for at den spanske filmskaperen Borja Lopez Diaz har gjort hamarsing av seg. De ser for seg mer samarbeid med 37-åringen i tiden framover.Foto: Jo E. Brenden

Han har filmet Messi, Suarez og Ronaldo. Nå har kjærligheten lokket den spanske filmskaperen Borja Lopez Diaz til byen.

DEL

På skjermen vises en spektakulær produksjon, skutt for energidrikkmerket Gatorade.

Lionel Messi og Luis Suárez i Barcelona går fra å være lagkamerater til bitre rivaler i en actionfylt og humoristisk reklamefilm på to og et halvt minutt.

Bak filmen står filmskaperen Borja Lopez Diaz, som har flere store internasjonale selskap som oppdragsgivere.

Siden januar har han bodd i Hamar.

Kompliserte tider

– I ti år har jeg kommet hit for å feire jul sammen med kona mi. Å komme til Hamar har alltid gitt meg en god følelse. Og nå bor jeg her.

Kona er moteskaperen Anja Hekne. De møttes tilfeldig i en bar i Borjas hjemby Barcelona for ti år siden.

Nå har de to gutter på fem og to og et halvt år sammen, og har flyttet inn i et hus på Disen.

– Det ble Hamar fordi Anjas selskap er basert i Norge, og jeg kan uansett fly ut i verden og ta på meg oppdrag.

Men koronatidene har gjort livet litt mer vanskelig for 37-åringens karriere:

– Det er litt roligere nå, men det er det jo for hele bransjen. Jeg får fortsatt noe å gjøre, men ting er blitt veldig komplisert med reiserestriksjoner og karantenebestemmelser.

Borja undersøkte hva som fantes av muligheter i nærområdet, fant ANTI i Hamar og ble imponert:

– Jeg tenkte: Jøss! Disse må jeg møte.

Fikk lokalt oppdrag

Inne på Melkefabrikken klikket kreativ leder og grunnlegger Kjetil Wold på lenken for å se på arbeidsprøvene til spanjolen.

– Det skal litt til å imponere oss. Da jeg så hva han hadde laget, så ble jeg satt ut. «Wow! Har han laget disse filmene?». Vi måtte utnytte at vi hadde en slik ressurs så nær oss. Og vi hadde litt flaks i at han ikke er så mye ute og flyr rundt i verden på grunn av koronaen.

Wold satte han opp på et stort oppdrag i regi av Eidsiva Energi, som ville lage en kampanje for strømavtalen Lagspiller. De ville lage filmer som går på kino og i sosiale medier.

– Resultatet er veldig imponerende og viser kraften av hva vi kan få til lokalt. Også er det litt artig at vi har utenlandske aktører som er lagspillere i Innlandet, sier salg- og markedsdirektør Camilla Bjerke Jevanord.

– Borja er et hundre prosent proff på settet og en fantastisk flink fyr som vi i ANTI er litt stolte av og få jobbet med, skyter Wold inn.

– Vi må få han om bord på flere prosjekter, samstemmer kreativ leder, Jens Haugen.

MESSI: Borja har laget filmer med Barcelona-legenden Lionel Messi. Her fra Gatorade-filmen fra 2018. Foto: Gatorade

MESSI: Borja har laget filmer med Barcelona-legenden Lionel Messi. Her fra Gatorade-filmen fra 2018. Foto: Gatorade

– Til slutt: Hvordan er det å jobbe med Barcelona-stjernene, Borja?

– Når du jobber med slike stjerner har du begrenset med tid, du må forberede deg godt og øve på forhånd. Så kommer de inn og gjør akkurat det de skal. Og ikke mer.

– Gjør du det bra og resultatet er godkjent, så anbefaler de deg videre, og du får mer arbeid.

KAMPANJE: Borja Lopez Diaz har laget fi,mene rundt Lagspiller-kampanjen til Eidsiva Energi.

KAMPANJE: Borja Lopez Diaz har laget fi,mene rundt Lagspiller-kampanjen til Eidsiva Energi. Foto:

MER SAMARBEID: Kjetil Wold i ANTI Hamar ser for seg å gjøre mer sammen med Borja.

MER SAMARBEID: Kjetil Wold i ANTI Hamar ser for seg å gjøre mer sammen med Borja. Foto:


Artikkeltags