Gå til sidens hovedinnhold

Monologer og mirakler på rundreise i Innlandet

Artikkelen er over 1 år gammel

Dario Fos gjøglermonologer fra slutten av 60-tallet skal destilleres ned fra fire timer til en time i «Mistero Buffo». På scenen skal Terje Strømdahl geleide publikum gjennom en intens og morsom økt.

- Jeg er litt starstruck over å få jobbe med Terje. Du er en skuespiller og en kunstner som har hatt andre tanker enn andre, sier Lars Erik Holter.

Nesningen har regien på Dario Fo «Mistero Buffo» som sendes ut på grendehus i slutten av september, parallelt med humoristiske fortelling om bedrag, «Bjørnejegerskens bekjennelser».

Mirakler på scenen

Holter har faktisk møtt den italienske teaterlegenden Dario Fo, som døde i 2016, under studiene på teaterhøgskolen.

– Han holdt et foredrag sammen med kona si og han var akkurat så leken og så rar og tullete som de tekstene han har skrevet og samlet. En utrolig energisk 75-åring som spratt rundt på scenen, erindrer nesningen, som videre beskriver Foe som «en formidabel teaterfigur i europeisk og verdenssammenheng».

Fo samlet et knippe med historier fra middelalderen, som ble skrevet ned og som ble til boken «Mistero Buffo».

– Vi skal gjøre fire av de sju historiene. Alle historiene har både noe sterkt religiøst og noe sterkt folkelig over seg.

Det guddommelige skal sammenlignes med det folkelige.

– Å starte med å rope ut: «Halla, Jesus!", så er det guddommelige brutt sammen med det folkelige med en gang, sier Holter.

– Vi snakker med faren hans, Gud, også, skyter Strømdahl inn.

Det blir ikke bare moro. Gjøglere på middelalderen ble ansett som viktige personer, uangripelige rundt det å kritisere samfunnet.

– Sånn er det i dag også. Teateret har lov til og er pliktig til å kritisere, sier Holter.

I løpet av timen tas temaer som kapitalisme og maktmisbruk opp.

– En av disse historiene handler om en bonde som blir fratatt alt, og kona blir voldtatt og barna blir drept. Personen opplever et forferdelig traume. Så kommer Jesus til han den dagen han skal ta livet sitt, og sier til han: «Du får ikke lov å dø. Du skal få talens gave av meg». Jesus gjør et mirakel, også hopper denne personen, som har mistet alt, ut i verden for å kjempe mot all urettferdighet, sier Holter.

De tre andre historiene handler om den blinde og krøplingen som er redde for å bli friske, fordi da mister de inntektene i livene sine. Vi kommer innom da Jesus lagde vin av vann. Og det handler om mirakelet da Jesus fikk Lasarus til å stå opp av graven.

– Disse historiene presenterer gjøgleren, men han har mistet seg selv på veien. I løpet av forestillingen kommer det drypp av den personlige tragedien han har opplevd. Noe som gjør at han gjennomgår en utvikling fra å være en «happy og grunn» fyr, som har fortrengt det som har skjedd han, til at han igjen begynner å bruke seg selv.

Liker grendehus

Strømdahl gleder seg:

– Jeg er usedvanlig lykkelig for at vi skal gjøre dette på grendehus. Jeg vil illustrere det slik: I Ljørdalen, øst for Trysil, har jeg vært hver sommer. Farfar bodde der, og jeg har en hytte der. Der har de et lite samfunnshus som heter Lund, og der skal vi spille. I den lille grenda bor det 350 mennesker: Der har de 13-manns brassorkester, revyer, damekor og herrekor og innbyggerne pusser opp lokalene på dugnad. Når det er forestillinger der så er det plass til 250, og de må kjøre doble forestillinger. Hvor de 150 andre kommer fra, det aner jeg ikke, sier Strømdahl.

Thorleif Linhave Bamle tiltrådte som teatersjef 1. januar. På grunn av koronasituasjonen han fikk i fanget, så har «Mistero Buffo»-forestillingen vært igjennom mange faser:

– Vi i Norge er ikke så vant til å leve i et usikkert samfunn. Det er spesielt at vi sitter her. Dette stykket skulle lages som teater, også ble det til at det skulle bli en filmversjon før vi beveget oss tilbake til teater igjen.

Han er glad for at stykket likevel settes opp og havner på turne, selv om det blir en masse smitteverntiltak:

– Dario Foe er ikke en hvilken som helst skikkelse i teaterverdenen. Og, en nyhet: Vi har faktisk fått laget og produsert den aller første offisielle fullverdige oversettelsen av alle historiene i «Mistero Buffo». En kulturskatt som vi har bidratt til.

«Mistero Buffo» settes opp sammen med «Bjørnejegerskens bekjennelser», hvor Kjersti Elvik står på scenen:

– Vi sender ut den ypperste teaterkunsten på stedene hvor «en ikke skulle tro nokon kunne bu», sier Bamle.

– Det er vi stolte av.

Stykkene har premiere på Høyvang Samfunnshus 24. september før de sendes ut i Innlandet. Totalt 35 forestillinger.

Det hele avsluttes i Hamar kulturhus mellom 13. og 15. november.