– Nå er det viktig å unngå å bli passive og spise bra

LØPETUR: Martine Aracena og Ada Aalstad har tatt med hunden Wenger på lufte- og løpetur. Håndballen på Storhamar er lagt på brakk på grunn av viruset, og det går i hjemmetrening og løpeturer.

LØPETUR: Martine Aracena og Ada Aalstad har tatt med hunden Wenger på lufte- og løpetur. Håndballen på Storhamar er lagt på brakk på grunn av viruset, og det går i hjemmetrening og løpeturer. Foto:

– Faren er at de med hjemmekontor eller karantene begynner å spise annerledes og leve inaktive liv, sier Roede-kursholder Bente Anita Brustad. Her er rådene som kan gjøre at du faktisk ender opp i bedre form i andre enden av koronakrisen.

DEL

Koronaviruset gjør oss passive og myndighetene frykter virustiltakene går ut over folkehelsa når familier blir sittende inne.

– Til vanlig spiller vi håndball på Storhamar og får veldig allsidig trening med laget, og men nå er aktiviteten lagt på vent på grunn av viruset, forteller Ada Aalstad, som er ute og løper med hunden Wenger.

– Det blir helt klart mindre trening nå. Men jeg føler at jeg klarer å opprettholde formen ved å jogge og se på treningsvideoer med Funkygine på You-Tube, sier Martine Aracena og smiler.

To skiturer

Bente Anita Brustad er kursholder for Roede i Hamar, Brumunddal og Moelv. Hun mener at mange som havner på hjemmekontor står i fare for ikke å være like aktive i hverdagen som tidligere.

Mange på Hedmarken sitter på hjemmekontor. Hverdagen sjongleres med arbeid og hjemmeskole. Det skaper problemer, også for kroppen:

– Den faste måltidsrytmen blir forstyrret, og mange blir inaktive og holder seg innendørs. Man må tenke helt nytt når hverdagen, slik man har kjent den, ikke lenger er der, advarer Brustad.

– Jeg merker det selv. Jeg beveger meg mindre utendørs, deltar i færre møter og storhandler framfor å gå på butikken flere ganger. Det er en livsførsel som egentlig er uforenlig med det jeg selv forsøker å lære bort i kursene mine.

– Vi har stengt ned alle gruppekurs i Roede fram til 20. april, selv om vi kjører web-kurs og telefonmøter, og tar i mot påmeldinger til kommende kurs nå. Likevel: Jeg har nå satt meg som mål å gjøre noe aktivt hver dag, sier Brustad.

Blant annet har hun gått på ski i Vangsåsen to ganger på samme uke:

– Knallføre. Jeg har aldri hatt så gode ski!

– Vi ser også at nå er folk ute med barna, ved Mjøsa, og koser seg. All grunn til å komme seg ut, og nyte det fine vårværet og den etterlengtede sola som varmer. Vi bor i et område det finnes utrolig mange muligheter.

Det er en oppfordring Ingrid Sorgendal er med på.

På Koigen er to- og firebente ute på en viktig gåtur:

– Vi har to jakthunder og barn, så vi må heldigvis ut, sier Ingrid, på gåtur sammen med sønnen Lavrans (5) og hundene Ompa og Scala.

UTE: Ingrid Sorgendal, på gåtur sammen med sønnen Lavrans (5) og hundene Ompa og Scala

UTE: Ingrid Sorgendal, på gåtur sammen med sønnen Lavrans (5) og hundene Ompa og Scala Foto:

Som Roede-kursholder brenner Brustad naturlig nok for et sunt kosthold og at folk holdes i aktivitet.

– Har du ikke gode rutiner med planlegging av innkjøp, faste måltider og aktivitet/trening, ja, så er tiden inne nå.

– Et sunt kosthold forhindrer kanskje ikke koronasmitte, men man kan få et godt immunforsvar ved hjelp av sunn og næringsrik mat.

– Jevnt inntak av sunn mat, bidrar til et jevnt blodsukker og tilstrekkelig overskudd. Noe alle trenger nok av nå for å være mest mulig robust til å takle hverdagen, og kanskje en uvanlig presset situasjon.

– Hva kan vi gjøre, da?

– Næringsmiddelindustrien har ført til at folk har fjernet seg fra sitt eget kjøkken. Vi kjøper alt ferdig, og der er alt salt, søtt og fett. Ikke bra for kroppen, hjernen eller tarmen.

– Benytt denne tiden til mer tid på kjøkkenet, og kos deg med det, sier Bente Anita.

– Rådet er å lage mat fra friske råvarer, med tilstrekkelig inntak av karbohydrater, proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Lag en sunn middag hvor restene kan bli til en sunn lunsj, så slipper du å stresse med lunsjen dagen etter.

INGEN KURS: Roede-kursholder Bente Anita Brustad har ingen kurs før i april. Likevel jobber hun for at folk aktiverer seg og spiser sunt.

INGEN KURS: Roede-kursholder Bente Anita Brustad har ingen kurs før i april. Likevel jobber hun for at folk aktiverer seg og spiser sunt. Foto:

– Planlegg og skaff deg gode, sunne rutiner: Spiser du frokost, så tenk hvor du befinner deg om tre-fire timer.

– Hva kan du spise da som er sunt? Skal du ta med en matpakke?

Rådene

Her er flere råd fra Bente Anita:

* Spis grønnsaker, mørke bær og frukt med mye farge – minst fem om dagen.

* Antioksidanter er viktige, og noen av de kraftigste av disse er også vitaminer. Gode kilder til C-vitaminer er paprika, kiwi og appelsiner. Bladgrønnsakene inneholder antioksidanter, og desto mørkere variant du velger, desto mer antioksidanter. Spinat og grønnkål er noen av de sunneste grønnsakene du kan spise. E-vitaminer får vi fra nøtter, mandler og fullkornvariantene av hvete og havre. I tillegg er betakaroten viktig, og vi bør derfor spise rikelig med gulrot, søtpotet og mango.

* Bær er proppfulle av antioksidanter, og antioksidantinnholdet i ville bær topper listen.

* Fisk og tran inneholder nyttig fett som er viktig for kroppen. Fet fisk, valnøtter og linfrø inneholder sunne omega-3- fettsyrer og vitamin D som spiller en viktig rolle for mange deler av kroppen.

Artikkeltags