MuseumsNatt ble for første gang arrangert i 2016 og opplevde fire gode år før pandemien gjorde det umulig å gjennomføre både i 2020 og 2021. Dermed blir det på sett og vis femårsjubileum når MuseumsNatt arrangeres 25. mai i år. For å friske opp hukommelsen: MuseumsNatt handler om at Domkirkeodden, Norsk Jernbanemuseum, Hamar Bryggeri, Kirsten Flagstad Museum, Kunstbanken, Utvandrermuseet, Atlungstad Brenneri og Hamar Kunstforening alle åpner dørene slik at alle som vil i løpet av seks timer, fra kl seks på kvelden til midnatt, kan besøke de ulike attraksjonene. Veteranbusser, seks i tallet, vil transportere publikum mellom de ulike lokasjonene.

Drømmer om 1 000 besøkende

Et arrangement som dette er litt avhengig av været og her har det vært varierende hell tidligere. Alt fra tropevarme til striregn. Med knallvær dagen før Kristi Himmelfartsdagen i år drømmer Magnus Sempler Holte fra Anno Domkirkeodden om en solid publikumsrekord.

– Vi har vel hatt 600 gjester på det meste og vi drømmer om å passere 1 000 i år. Vi er spente, for dette er jo det første store arrangementet etter pandemien for vår del og det er jo veldig væravhengig. Vi blir i i hvert fall ikke mer klare enn vi er nå, for nå har vi i prinsippet planlagt dette i to år, sier han.

– Nå gleder jeg meg veldig til å vise fram alt det flotte vi har å by på, sier daglig leder for Kirsten Flagstad Museum, Annika Engelhart.


Attraktive busser

Selv om det i utgangspunktet er de åtte ulike museene som er ment å være stjernene i showet er det liten tvil om at arrangementet får en ekstra dimensjon fra transportmetoden som brukes. Med seks gamle busser, der den eldste er fra 1952 og den yngste fra 1978, blir dette en nostalgisk affære for mange. Det er nemlig rikelig med minner knyttet til bussturer med denne type busser.

– Bussene er limet og navet i dette arrangementet. Det blir på en måte det niende museet og passer helt ypperlig inn i konseptet. Det er faktisk noen entusiaster som bare kommer for å få kjøre gamle busser, og som i løpet av disse timene har som mål å kjøre alle seks bussene. Om det er en buss de allerede har kjørt som kommer, så venter de heller på neste, forteller Sempler Holte.

Og ettersom bussene går i skytteltrafikk er det aldri lenge å vente. Om det ikke skulle inntreffe noe med bussene. For noe heft kan det være med gammelt maskineri selv om det stort sett er pålitelig. Den største utfordringen ligger nok heller i at de gamle bussene har svingradius omtrent som et tankskip, og at man derfor må planlegge godt for hvor man skal parkere og hvor man kan snu.

Omfattende program

Oversikten over hva man kan oppleve på de ulike museene er lang og omfattende, så det beste er å gå inn på Museumsnatt.no for å lese den rikholdige menyen. Men for å nevne noe blir det pubkveld, akevittsmaking, foredrag og opera. Nytt av året er for øvrig at arrangørene lager løyper for å gjøre det litt enklere for de besøkende. Det er grønn, rød og svart løype som er satt sammen etter hvor mye du ønsker å få med deg. Tar du grønn løype kan du velge mellom to skreddersydde pakker med noen få arrangementer, mens det er litt mer på programmet om du tar rød løype. Svart løype er for den viderekomne, og her er det lagt opp til at man skal få med seg alt MuseumsNatt har å by på.

– Det å flytte seg rundt og oppleve mange ting samme kveld er noe helt spesielt og jeg har ikke hørt om noen andre i Norge som har et slik konsept, avslutter Sempler Holte.