Nå har Hareide alt han trenger for å ta en avgjørelse om sidevegsbommene

SENDT TIL MINISTEREN: Torsdag ble utredningen om sidevegsbommer oversendt fra Vegdirektoratet til Samferdselsdepartementet. Nå er det opp til politikerne hva som skjer med bommene.

SENDT TIL MINISTEREN: Torsdag ble utredningen om sidevegsbommer oversendt fra Vegdirektoratet til Samferdselsdepartementet. Nå er det opp til politikerne hva som skjer med bommene. Foto:

I fjor høst fikk Vegdirektoratet oppdraget med å gjennomføre en helhetlig gjennomgang av bompenger på sideveger. Torsdag ble resultatet oversendt Samferdselsdepartementet.

DEL

(Ringsaker Blad) Det forteller rådgiver i Vegdirektoratet Knut Wilberg til Ringsaker Blad torsdag ettermiddag.

- Det ble oversendt departementet i dag, sier Wilberg.

Det var i august i fjor at daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ba om at eksisterende vegprosjekter skulle gjennomgås på nytt med sikte på å se om det er mulig å fjerne bommer på sidevegene.

Blant disse er sidevegsbommene på Furnesvegen mellom Brumunddal og Hamar.

Siden den gang har blant annet Innlandet fylkeskommune bedt om at innkrevingen utsettes til januar 2021, men i samme periode har også bommene blitt skrudd på. Samferdselsdepartementet har gjentatte ganger svart at de har ventet på utredningen fra Vegdirektoratet.

Og nå har de fått den.

Opp til politikerne

Dermed kan samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) nå ta stilling til hva som bør gjøres med sidevegsbommene ut fra utredningen han nå får på sitt bord.

– Vi kommer ikke med noen konklusjon eller anbefaling i utredningen, så det er opp til politikerne å vurdere hva de gjør videre, sier Wilberg.

– Det er over ett år siden bestillingen kom, hva er årsaken til at det har tatt så lang tid før utredningen er ferdig?

– Vi har blant annet ventet på at fylkeskommunene skulle komme med sine uttalelser. Vi fikk det tilbake i mai, og har tidligere varslet at det ville oversendes i september, sier Wilberg.

I utredningen er det ikke bare strekningen i Innlandet som er omfattet, men en rekke ulike prosjekter. Det har også gjort at det har tatt tid.

– Det er 13 ulike prosjekter som er sammenstilt i utredningen. Men med egne deler for hvert enkelt prosjekt, sier Wilberg.

Slik er utredningen

Wilberg forteller at det er Nye Veiers utredning, som ble sendt i desember i fjor, som ligger til grunn, i tillegg til blant annet fylkeskommunenes synspunkter.

I utredningen Nye Veier gjorde, trekker de blant annet fram at man rent økonomisk ikke trenger sidevegsbommene slik situasjonen er, og at man kan senke gjennomsnittstakstene til 13,2 kroner i 2019-kroner selv uten sidevegsbommene på Furnesvegen.

Beregningene de gjorde viser at fjerning av bom på sidevegene vil gi et årlig inntektstap for bompengeselskapet på rundt 45 millioner kroner.

Samtidig var Nye Veier tydelige på at fjerning av de to planlagte bommene på Furnesvegen vil gi en eksplosjon i trafikken på vegen.

Artikkeltags