Nå søker bankkundene om avdragsfrihet

AVDRAGSFRI: Nina Myren Sortehaug, banksjef i Nordea Innlandet, sier at banken er klar for å hjelpe både privat- og bedriftskunder i tiden framover.

AVDRAGSFRI: Nina Myren Sortehaug, banksjef i Nordea Innlandet, sier at banken er klar for å hjelpe både privat- og bedriftskunder i tiden framover. Foto:

Rekordmange permitteringer i Hamar. Nå strømmer bankkundene til for å hoppe over avdrag på lånene.

DEL

– Vi har stor forståelse for at mange vil trenge fleksibilitet fra banken i en krisetid. Nordea er klare til å være en god støttespiller og finne løsninger så langt det lar seg gjøre, sier Nina Myren Sortehaug, banksjef i Nordea Innlandet, i en pressemelding.

Banken sier at de vil tilbyr avdragsfrie perioder til både person- og bedriftskunder som trenger hjelp på grunn av koronautbruddet.

–På kun få dager har flere tusen søknader om avdragsfrihet kommet inn på landsbasis, og også her i Innlandet er pågangen stor.

Det er mulig å søke om avdragsfri periode på opptil seks måneder på boliglån. For små og mellomstore bedrifter vil Nordea tilby en avdragsfri periode på tre måneder der det er behov.

– Vi er også klare til å hjelpe kundene våre med andre former for støtte.

– Vi er her for å støtte kundene våre gjennom både gode tider og krevende tider, sier banksjefen.

Også Sparebank 1 Østlandet sier de er klare til hjelpe:

– Koronasituasjonen kan bidra til økonomiske utfordringer for enkelte kunder. Vi står klar til å bistå kundene våre gjennom denne krevende perioden, sier konserndirektør for personmarked i SpareBank 1 Østlandet, Kari Gisnås.

– Vi har i denne situasjonen bestemt at kunder som har behov for det, og som får avdragsutsettelse på lån, ikke skal betale for det. Vi oppfordrer kunder som har behov for å søke om avdragsutsettelse om å ta kontakt med banken, eksempelvis søke via sin nettbank, nettsider eller sin kunderådgiver.

Artikkeltags