Gå til sidens hovedinnhold

Når Birgitte fører arven videre og blir butikksjef blir det med mormor som mentor

Når man har etternavnet Follestad Vold i Hamar har man klær og mote i DNAet, og sånn sett var det skrevet i stjernene at Birgitte Follestad Vold skulle holde tradisjonene i hevd. Når Follestad igjen åpner i Hamar blir det med 30-åringen som butikksjef og med mormor som mentor.

Og mormor er i denne sammenhengen ikke hvilken som helst. Det er Brit Grøndahl, tidligere Follestad, som sammen med sin daværende ektefelle Dag drev Follestad i Hamar fra 1967 til 1998. Etterhvert tok Brit over rollen som daglig leder, og hun ble da på mange måter en pioner i bransjen, ettersom hun var en dame som eide og drev egen forretning. Hun er sikker på at barnebarnet kommer til å føre det gode ryktet videre.

– Birgitte er en god arvtager og hun har øye for mote, og jeg synes det er veldig moro at hun får denne sjansen.

– Det er en tillitserklæring for meg å få en slik mulighet, sier Birgitte.

Det var William Follestad, Brits nevø og daglig leder i Follestad-kjeden, som spurte Birgitte om hun kunne tenke seg rollen som butikksjef når de nå etablerer seg på Hamar. I studietiden jobbet nemlig Birgitte som ekstrahjelp på Follestad i Akersgaten i Oslo og har i tillegg bakgrunn fra bransjen i Hamar.

– Så jeg er på ingen måte ukjent med butikkarbeid, sier hun.

At hun på farssiden også er i slekt med Erling Vold, som i en mannsalder drev med klær, forsterker følelsen av at Birgitte langt på veg er født inn i bransjen.

–Det kan man kanskje si, men jeg har prøvd å lure meg unna lenge, sier hun og ler.


Mormor blir mentor

Follestad Vold er nå i gang med å ansette deltidsekspeditører i butikken, men mormor Brit sier hun er for gammel for det, og ler. Hun får derimot en rolle som ikke blir så synlig, men ikke mindre viktig for den ferske butikksjefen Birgitte.

– Mormor blir en sparringspartner og mentor for meg. Hun er en anerkjent og respektert dame i bransjen, og hun har allerede kommet med flere gode tips, forteller Birgitte som har noen minner fra Follestad i Strandgata 61 med mormor ved roret.

–Jeg husker at jeg løp rundt i butikken og har minner om noen kule detaljer derfra. Det var eget skredderverksted og ansatte som alltid gikk med målebånd rundt nakken, sier Birgitte mens Brit nikker bekreftende.

Studerte psykologi

Da Birgitte valgte studieretning var det lite som tydet på at hun skulle havne i motebransjen. Hun har nemlig sin utdannelse innen helsepsykologi og har jobbet som tilkallingsvikar innen rus og psykiatri i Hamar.

– Psykologi er et fag som også kan være fint å ha med seg i denne rollen. Så selv om jeg ikke skal jobbe direkte med det tenker jeg at det kan være nyttig å ha med seg nå som jeg skal bli verdens beste butikksjef, sier Birgitte og ler.

–Jeg er nemlig kjent for å gå «all in» i alt jeg gjør, legger hun til.


En årlig tur til Zambia

Noe hun også er kjent for å legge sjela si i, er bistandsorganisasjonen Youth Life i Zambia, en forening som jobber med kompetanseutviklende tiltak for å støtte sårbare barn og ungdom i fattige lokalsamfunn. Dette er et prosjekt hun selv startet og har de siste årene tilbrakt flere måneder i det afrikanske landet. Det vil ikke la seg gjøre med så utstrakt reisevirksomhet når hun trer inn i den nye rollen hos Follestad, men engasjementet blir ikke noe mindre av den grunn.

–Youth Life har etter hvert blitt en selvstendig organisasjon som står godt på egne bein og det er jeg veldig fornøyd med. Nå satser jeg på at det blir én tur i året ned dit, sier hun.

Folkelig konsept

Det er et marked med stor konkurranse Follestad nå går inn i.

– Markedet for de yngre er nok godt dekket på Hamar, men Follestad ønsker å være en butikk for alle, både ungdom og eldre. Det skal være klassisk og elegant, samtidig som det skal være et folkelig konsept. Da mormor drev butikken var Follestad en forretning hvor alle uansett fasong kunne dra for å få klær og dette er noe vi håper å kunne videreføre, sier Birgitte som er tydelig på at Follestad skal være en butikk med høyt kunnskapsnivå.

– Når man går inn hos oss skal man føle at man går inn i en faghandel med kunnskapsrike selgere og et høyt faglig nivå. Nå om dagen kan man få kjøpt klær og egentlig alt annet overalt på nettet, så dette med service og det å gi kundene en unik opplevelse er utrolig viktig, sier hun.


Mormor Brit kunne ikke vært mer enig, og dette er helt i tråd med innspillene hun har kommet med i egenskap av å være en legende i bransjen.

– Det er viktig at folk vet hva de får. Det må være bredde i både utvalg og størrelser, sier hun og kommer avslutningsvis med et tips som hun i sin tid ikke etterlevde helt og fullt selv.

– Hardt arbeid lønner seg, men det er viktig at jobben ikke blir hele livet. Det å kunne delegere litt av arbeidsoppgavene og ansvaret slik at man ikke sitter igjen med alt selv er utrolig viktig.

Butikken, som får adresse Strandgata 41, blir på om lag 450 kvadratmeter og åpner i november.

– I mellomtida drar jeg til Oslo for å lære fra Follestad-butikkene der slik at jeg kan stille best mulig forberedt, avslutter Birgitte.