Nye E6 endelig åpnet

Torsdag ble siste del av nye E6 åpnet, til stor begeistring for mange. Også for befolkningen på Innlandet.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Der medfører veldig nedkortet kjøretid fra Oslo, så for pendlerne som kjører her daglig betyr det veldig mye.

Dessuten; alt godset som går fra Hedmarken og Visa-versa går jo på veg, så for næringslivet og ikke minst bosettingen på Innlandet så betyr dette prosjektet veldig mye, sier prosjektleder Taale Stensbye.

Åpningen fant sted like ved Minnesundbroen klokka 14.30 torsdag.

Trafikken ble stanset begge veger i 30 minutter, mens Stensbye sa noen ord. Sidsel Sandelien (tidligere regionvegsjef) «klippet» snoren med en kniv, sammen med Per Arne Utgaard og Per Aanum som er «E6-naboer» og ledere og for henholdsvis Morskogen og Langset vel.

«Naboene» var også fornøyd tross mange søvnløse netter med bråk for flere av innbyggerne.

– Dette er positivt i den forstand at alle så behovet for en firefeltsveg her. Det har vært mange dødsulykker. Nå blir det en sikker veg, som egentlig burde ha kommet tidligere, sier Utgaard.

Bildeserie

Bildeserie: Her åpnes nye E6

Det ble gitt ut blomster til flere av bilistene som sto i kø under åpningen. Blant dem var også Vålerenga-trener og Ottestad-bosatte Kjetil Rekdal.

– Det blir mindre kø og det går fortere hjem igjen. Jeg har kjørt denne vegen i to år nå med alt vegarbeidet, så jeg gleder meg til at det blir firefelt hele vegen, sier Rekdal til Østlendingen.

Vålerenga-treneren syntes det var helt greit å måtte stå stille i 30 minutter for at åpningen skulle finne sted.

– Jeg skal tåle en halvtime i dag. Jeg har stått lengre før, så den siste halvtimen skal jeg klare fint, sier Rekdal fornøyd.

Prosjektet:

Utbyggingen av den eksisterende E6 startet opp like før jul i 2007. Det første byggetrinnet var mellom Gardermoen og Dal, og ble åpnet i oktober 2009.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

I november 2011 var det klart for firefeltsvei helt til Minnesund.

Den tredje og siste etappen fra Morskogen til Minnesund skulle egentlig stå ferdig i fjor høst, men en konkurs i et av underentreprenørfirmaene førte til forsinkelse.

Etter åpningen torsdag, er det nå firefeltsvei med midtdeler fra Stange til København.

Dovrebanen vil i løpet av høsten være ferdig utbygd med dobbeltspor langs Mjøsa.

Det bygges også en 18,6 kilometer lang strekke med Mjøstråkk, som skal stå ferdig i 2016.

Artikkeltags