Sommertoget kommer. Prislapp: To millioner

HOVEDSTOPP: Rena blir ett av hovedstoppene når NRK Sommertoget tar Rørosbanen til sommeren. (Foto: Turid Athammer)

HOVEDSTOPP: Rena blir ett av hovedstoppene når NRK Sommertoget tar Rørosbanen til sommeren. (Foto: Turid Athammer)

Hedmark fylkeskommune, destinasjonsselskapene og kommunene må bidra med to millioner kroner når NRK Sommertoget tar Rørosbanen i juli.

DEL

Mellom 13. og 19. juli stopper NRK Sommertoget med Sommeråpent og Reiseradioen på fem steder på Rørosbanen: Elverum, Rena, Alvdal, Tynset og Røros. I tillegg blir det stopp i Moelv (12.juli) og Kongsvinger (20. juli).

Det er ventet at sommertoget vil gi Hedmark god markedsføring på linje med Skibladner-prosjektet i fjor, men gratis er det ikke. Mandag bevilger fylkesrådet 600.000 kroner til profilering av Hedmark på NRK Sommeråpent.

Det er Visit Hedmark som er ansvarlig for markedsføringsprosjektet, mens Fjords AS, der Elisabeth Nord er daglig leder, leies inn som prosjektleder.

Har tro på tv

Hedmark fylkeskommune tror Sommertoget og sendingene av Sommeråpent på NRK1 vil profilere Hedmark på en god måte og mener derfor at det er forsvarlig å bruke 600.000 kroner på dette.

Hedmark fylkeskommune bidro med 300.000 kroner til fjorårets Skibladner-prosjekt, og fylkeskommunen har også bevilget 400.000 kroner til tv-overføringen av Femundløpet og samme beløp til tv-overføringen av sykkelrittet Tour of Norway.

Kommunene må også bidra

I saksframlegget til fylkesrådet er hele budsjettet for markedsføringsprosjektet vedlagt. Der kommer det fram at det er forventet betydelige bidrag fra kommunene også. Toget har hovedstopp i seks kommuner i Hedmark (Tynset, Alvdal, Åmot, Elverum, Kongsvinger og Ringsaker). Det er forventet at hver kommune bidrar med snaut 143.000 kroner, til sammen 857.500 kroner. Videre er det budsjettert med en egeninnsats fra næringsaktørene og destinasjonsselskapene på en halv million kroner. Til sammen blir dette nesten to millioner kroner.

Pengene skal blant annet brukes til å leie inn prosjektleder og kjøpe tjenester fra Fjords AS (579.000 kroner), til å betale for teknikken på hvert hovedstopp (vel 100.000 kroner pr. stopp, til sammen 610.500 kroner) og til å lage en markedsføringsfilm (258.000 kroner). Det er videre satt av 400.000 kroner til kjøp av tjenester fra næringsaktørene i Visit Hedmark, 100.000 kroner til markedsføring for øvrig og 10.000 kroner til regnskapsføring.

I søknaden fra Visit Hedmark til Hedmark fylkeskommune opplyses det at fjorårets Skibladner-prosjekt ga Mjøsregionen over 30 timer på tv og 20 timer på radio, og at 1,8 millioner nordmenn var innom sendingene i minst ett minutt.

Artikkeltags