Salget til Ikea faller for først gang på 20 år

Oslo  20180919.
Ikea på Slependen.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Oslo 20180919. Ikea på Slependen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto:

Av

Hadde sammenhengede fremgang i 20 år. Det ble brått slutt i fjor.

DEL

(Ringsaker Blad) (Nettavisen:) – Vi ser at nordmenn føler at de har for mye ting og er mer bevisst hva de kjøper enn før. Det bidrar til færre besøk i butikker og lavere omsetning, sier Claire Rodgers, administrerende direktør i Ikea Norge, til Nettavisen.

I fjor var et uvanlig år for Ikea. Omsetningen til møbelgiganten falt nemlig i Norge med 1,7 prosent sammenliknet med 2017. Det kommer i et år hvor selskapet innrømmer at året har vært "utfordrende kommersielt sett" og har "slitt med å tiltrekke seg nok besøkende", ifølge årsrapporten.

Første gang siden 1998

Fall i salget til Ikea er ikke akkurat hverdagskost. Selskapet sier at de ikke vet om noe annet år hvor salget har falt i Norge. De fastslår at omsetningen i hvert fall ikke har falt siden 1998.

Rodgers sier det er flere grunner til at Ikea møter motvind.

– Vi ser økt urbanisering, bærekraft og digitalisering. Alt dette gjør at folk endrer seg. Folk er mindre villig til å reise langt for å handle, noe som kan handle om at de er mer miljøvennlige, men kan naturligvis også ha andre grunner, sier Rodgers.

Tøff konkurranse

Totalt sett omsatte Ikea for 7,89 milliarder norske kroner i året som gikk, mot 8,01 milliarder kroner i 2017.

Hun medgir samtidig at konkurransen er tøff, også fra nettet.

– Vi ser vi får nye konkurrenter både med online og fysiske butikker. Det er mange nye start-up-selskaper som kanskje ikke var her for fem år siden, sier Rodgers.

Kutter butikker

For å vokse igjen vil Ikea i stedet satser mer på nett og på opplevelser i butikkene og ikke på flere fysiske varehus. De innebærer at planene om fire nye Ikea-butikker, i Ålesund, Sandefjord, Tromsø og Vestby, blir skrotet.

Rodgers medgir at nedgangen i omsetning er en grunn til beslutningen om å droppe butikkene.

– Det er en utfordring, men det viser at vi måtte bruke energien vår på å endre oss for å vokse. Vi må bli enklere, more bærekraftig og tilgjengelig, sier Rodgers, som håper å nå disse kundene på nett i stedet.

– Men vil ikke folk se møblene før du kjøper dem?

– Jeg tror det er som alt annet. Endel er villig til å shoppe på nett uten å teste først, de er fortsatt ganske få, men det blir flere. Samtidig vil nok mange uansett foretrekke butikkene, sier Rodgers.

– Å frakte en sofa fra Trondheim til Alta er vel ikke så billig heller?

– Nei, det er nettopp det som er problemet. Her må vi jobbe mer for å finne løsninger, sier Rodgers.

Tross nedgangen i omsetning, snur de et negativ resultat i 2017 på 116 millioner kroner, til et overskudd på 101 millioner kroner i 2018.

Artikkeltags