Nytt i Norge: På Hamar kan du kjøpe et kort og tappe det du vil

TAPPET OG KLART: Daglig leder Eirik Rex-Jakobsen ved Heim Hamar har stor tro på at selvbetjent tappevegg vil bli en suksess.

TAPPET OG KLART: Daglig leder Eirik Rex-Jakobsen ved Heim Hamar har stor tro på at selvbetjent tappevegg vil bli en suksess. Foto:

Når Heim åpner sin femte gastropub på Hamar lanserer de en selvbetjent tappevegg etter inspirasjon fra Brooklyn. Snart kommer den også til Lillehammer.

DEL

(Ringsaker Blad) (Gudbrandsdølen Dagningen): – Du går i baren og kjøper et kort og fyller på med ønsket sum. Deretter går du til tappeveggen hvor du kan finne det ølet du ønsker, dra i krana og tappe selv. Ønsker du å prøvesmake, så tapper du mindre smaksprøver og skyller glasset før du prøver neste, sier en meget entusiastisk Wiktor Schwarz som er leder i Heim Gruppen.

Tappeveggen står klappet og klar midt i et virvar av håndverkere som jobber på spreng for å få hele lokalet klart til åpningen 14. mars. Å få klart tappeveggen har åpenbart vært en absolutt prioritet.

– Det blir lange dager, men alt skal bli ferdig, sier markedssjef i Heim Gruppen Carl-Martin Rønningen. Rønningen og Schwarz forteller at denne typen anlegg er unikt ikke bare i Norge, men i Skandinavia. Systemet de benytter har de kopiert fra puben Randolph i Brooklyn.

Moderne system

Systemet består av en vegg med en serie tappekraner med et rikholdig utvalg ølsorter. Veggen er hundre prosent selvbetjent av gjestene og betalingen skjer ved at man setter inn et forhåndsbetalt kort og så trekkes beløpet etter bensinpumpe-prinsippet. Bak veggen er det et teknisk rom hvor øldunkene kobles til. Hver kran er knyttet opp til digitalt utstyr som registrerer tappemengde, pris og øvrige driftstekniske teknikaliteter. På dataskjermen bak baren kan daglig leder for Heim Hamar, Eirik Rex-Jakobsen, lese alle data og ha full kontroll over forbruk.

– Begynner det å bli lite øl på en dunk kan jeg se det fra baren, sier Rex-Jakobsen. For bemanning på gastropuben blir det likevel.

– Mennesker på jobb trenger vi absolutt fremdeles, men nå kan vi i større grad være verter og hjelpe gjestene med råd og tips om øltyper. Vi slipper å stå med ryggen til kunden og tappe, vi er der ved siden av dem. Men det beste er jo at de kan smake litt på alt de vil, sier Eirik Rex-Jakobsen.

TEKNISK ROM: Det er mer en øl-tønner bak tappekranene. Wiktor Schwarz, Leder i heim Gruppen viser stolt frem det høyteknologiske anlegget.

TEKNISK ROM: Det er mer en øl-tønner bak tappekranene. Wiktor Schwarz, Leder i heim Gruppen viser stolt frem det høyteknologiske anlegget. Foto:

Offensiv strategi

Det er en entusiastisk og offensiv gjeng GD møter i det som skal bli siste tilskudd i Heim-gruppens serie av Gastropuber.

– Dette begynner å likne en kjede, Wiktor Schwarz?

– Ja, vi ønsker å vokse videre, men vi prøver å vokse forsiktig. Vi har med oss de samme folkene helt fra starten, men etter som bedriften har blitt større har vi måttet utvide for å klare forretningsdriften. Vi er veldig opptatt av å bygge videre på suksessoppskriften fra Lillehammer hvor det hele startet, sier Schwarz.

– Hvilke suksessverdier er det?

– Vel ... først og fremst folkene! Dave Scott og teamet hans på Lillehammer har vært helt sentrale. Arbeidet han har gjort var helt avgjørende for at vi ble kåret til Årets Bedrift. Det er vi veldig stolt av. Samtidig så er vi også veldig opptatt av å ta vare på grunntankene om interiør og stemning. Vi tar vare på "det trygge". I Oslo startet vi for eksempel opp på St. Hanshaugen fordi det var der vi kunne bygge en gastropub med den stemningen vi er kjent for. Det skal være hjemmekoselig, sier Schwarz. Han presiserer likevel at de alltid gjør lokale variasjoner og er opptatt av å følge med og utvikle seg undervegs.

Tappevegg også på Lillehammer

– Hvor dukker dere opp neste gang?

– Først og fremst på Lillehammer. Vi ønsker å ta med oss konseptet med tappevegg til Lillehammer. Der var der det startet og Lillehammer står hjertet nært, sier Schwarz. Det antydes at dette skjer allerede til sommeren.

– Men vi stopper ikke der. Vi tror at alle byer med mer enn 20.000 innbyggere har plass til et sted som Heim, sier Schwarz. Før vi avslutter han kan han røpe at de innlemmer Hamar-avdelingen i Heim-quizen den 18. mars. Disse quizene kjøres som konkurranse mellom gastropubene.

– Da får Lillehammer og Hamar enda en arena hvor de kan møtes i vennskapelig kappestrid, smiler Schwarz.

INGEN BARTENDER: Tappeveggen er unik i Skandinavia i følge innehaverne av Heim Gastropub.

INGEN BARTENDER: Tappeveggen er unik i Skandinavia i følge innehaverne av Heim Gastropub. Foto:

Artikkeltags