O' Learys donerer bort penger i tøff tid: – Det handler om verdier

KUTTER IKKE STØTTEN: O'Learys har langt lavere omsetning enn vanlig, men velger uansett å donere bort nesten 20 000 til Rosa sløyfe. Fra venstre restaurantsjef Paul Vaca Menes, hovmester Veronika olsen og aksjonsleder for Rosa sløyfe, Per Bjørnstad.

KUTTER IKKE STØTTEN: O'Learys har langt lavere omsetning enn vanlig, men velger uansett å donere bort nesten 20 000 til Rosa sløyfe. Fra venstre restaurantsjef Paul Vaca Menes, hovmester Veronika olsen og aksjonsleder for Rosa sløyfe, Per Bjørnstad. Foto:

Det er trange tider for restaurantbransjen, men O' Learys i Strandgata velger likevel å donere bort en god slump penger til Rosa sløyfe-aksjonen.

DEL

Det har vært et dårlig år for de aller fleste i restaurantbransjen og i en bransje med fra før små marginer er hver krone i kassa kjærkommen i disse tider. O'Learys har uansett tatt seg til råd til å gi bort en anselig sum til Rosa sløyfe, en sum som faktisk er høyere enn tidligere år.

– Dette er veldig sjenerøst og vi setter veldig stor pris på det. Det betyr mye når det kommer fra en bransje som sliter, sier aksjonsleder for Rosa sløyfe, Per Bjørnstad.

–Aldri aktuelt å kutte ut

Det var O'Learys og restaurantsjef Paul Vaca Meneses som initierte samarbeidet med Kreftforeningen og mer spesifikt Rosa sløyfe for tre år siden. I 2018 ga restauranten i Strandgata bort om lag 10. 000 kroner og i fjor ble det ca. 14. 000. Med nedstengning, sosial distansering og en generell skepsis blant befolkningen når det gjelder å ferdes på restaurant ville det vært naturlig å justere ned dette beløpet i annerledesåret 2020, men dette var aldri aktuelt for O'Learys. Nå har de gitt 19 160 kroner til Rosa sløyfe.

– Vi har hjulpet dem i gode tider og da hjelper vi dem også i dårlige tider. For oss har det aldri vært aktuelt å kutte ut denne støtten. For oss handler det om verdier, sier Vaca Meneses.

Donerte fra bestselgere

Måten O'Learys samlet inn penger på var ikke ved noen ordinær kronerulling, men fra salg. Nærmere bestemt donerte restauranten bort en bestemt sum hver gang noen kjøpte deres bestselgende hovedrett eller ditto dessert. 50 kroner fra hovedretten og 20 fra desserten ble altså til slutt nesten 20 000 kroner.

– Det første målet var å slå summen fra i fjor. Når det var gjort siktet vi på 20 000. Det klarte vi ikke i år, men da satser vi på det neste år, sier Vaca Meneses.

Bjørnstad er overveldet over givergleden til restauranten.

– Vi tar det på ingen måte for gitt at de støtter oss år etter år, sier han.

Positive gjester

For å synliggjøre kampanjen og støtten var alle restaurantens servitører påpasselige med å nevne for gjestene at de ikke bare kunne få seg et godt måltid, men også støtte en god sak om de valgte de nevnte rettene fra menyen.

– Gjestene var veldig positive til dette, forteller hovmester Veronika Olsen.

Hun og de andre servitørene fant fort ut at merkevaren Rosa sløyfe i havet av veldedige formål langt på veg er blitt allemannseie.

– Det var ingen som lurte på hva Rosa sløyfe er, forteller Olsen.

– Jeg tror alle vet hva dette er og det gjør det også litt lettere for oss. Alle kjenner noen som har eller har hatt kreft og det er viktig for oss å samarbeide med Kreftforeningen. Som en av de største restaurantene i Hamar er det viktig for oss å ta et sånn ansvar for samfunnet, mener Vaca Meneses.

– Finnes mer enn korona

Det er mange, både bedrifter og enkeltpersoner, som sliter på grunn av pandemien, men enkelte har sitt å stri med uavhengig av dette.

– Koronaen tar mye oppmerksomhet og vil være med å synliggjøre at det eksisterer behov også parallelt med det som pandemien fører med seg, sier Vaca Meneses.


Artikkeltags