Gå til sidens hovedinnhold

Rosa sløyfe skaper stort engasjement i byen

Etter å ha registrert økning i antallet tilfeller av brystkreft hvert år gikk antallet markant ned i 2020 og dette danner grunnlaget for årets tema i Rosa sløyfe-aksjonen, nemlig tidlig oppdagelse av brystkreft.

I oktober farges landet rosa i forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen og på Hamar er det mange aktører som bidrar med å samle inn penger. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999 og den har bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken.

Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.

Nedgang i fjor

Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner i Norge. I 2020 fikk 3424 norske kvinner påvist brystkreft for første gang, noe som er 300 færre enn året før. Det burde i utgangspunktet være gode nyheter, men det er det trolig ikke.

– Tallene viser at det i fjor ble påvist om lag 300 færre tilfeller av brystkreft enn året før og med tanke på at disse tallene har økt hvert år synes vi det høres rart ut med en slik nedgang, sier Per Bjørnstad som er ansvarlig for Kreftforenings Rosa sløyfe-aksjon på Hamar.

Kraftige forsinkelser

Grunnen til nedgangen skyldes etter all sannsynlighet at testsentrene som utfører mammografiscreeningen måtte stenge av smittevernhensyn. Dermed er det trolig ikke færre som har fått brystkreft, men bare lavere andel påviste tilfeller. I 25 år har alle norske kvinner i alderen 50–69 år fått tilbud om jevnlige røntgenundersøkelser for å sjekke om de har brystkreft. Gjennom det såkalte Mammografiprogrammet oppdages brystkreftsvulster tidlig, og det har redusert dødeligheten med 20 prosent.

– Selv om mammografiscreeningen nå er i gang igjen, er det kraftige forsinkelser flere steder i landet. Vi kan derfor ikke få oppfordret kvinner nok til å gå til legen dersom de oppdager en kul eller andre mistenkelige endringer i brystet sitt, forteller generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Mange vil bidra

Flere lokale aktører ønsker å støtte aksjonen og det er allerede arrangert en turmarsj hvor startavgiften ble donert. I tillegg har Ottestad fotball engasjert seg og Bjarne Kise og Mari B. Nordtun fra klubben forteller at på kamper både for yngres og seniorer har publikum blitt gitt muligheten til å betale en inngangsbillett hvor pengene i sin helhet går til Rosa sløyfe-aksjonen. Nina Koteng på Lille Lone begynner å bli en veteran når det gjelder å samle inn penger til gode formål og i år har hun en basar gående hvor det er mulig å vinne blant annet lokale kunstverk, billetter på Hamar Teater og signerte Storhamar-drakter.

I tillegg er nær sagt som vanlig O'Learys med. De har tidligere gitt en viss andel av omsetningen til aksjonen, men nå gjør de en vri slik at alle inntektene de får fra shuffleboard går uavkortet til innsamlingsaksjonen.