Nå får pendlerne kjøre på Mjøsa gratis

SAMARBEID: Hedmark Trafikk og Mjøscharter går sammen om pendlertilbudet. Her er markedssjef Cathrine Glomsvoll og Hedmark Trafikk og Mjøscharter-driver Espen Bjørkheim.

SAMARBEID: Hedmark Trafikk og Mjøscharter går sammen om pendlertilbudet. Her er markedssjef Cathrine Glomsvoll og Hedmark Trafikk og Mjøscharter-driver Espen Bjørkheim. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Har du periodebillett hos Hedmark Trafikk, så vil du heretter kunne kjøre gratis med båt til Gjøvik.

DEL

– Vi har hatt passasjerer som har hatt tårer i øynene på dekk over en fantastisk start eller slutt på dagen på båten vår, sier driver og kaptein hos Mjøscharter, Espen Bjørkheim.

Går sammen

Nå blir båt et reelt alternativ til bussen for dem som er avhengig av å komme seg over Mjøsa.

Hedmark Trafikk og Mjøscharter har nemlig gått sammen om kollektivtilbudet på Mjøsa.

– Vi har inngått dette markedssamarbeidet fordi vi ønsker å gi pendlere mellom Gjøvik og Hamar et litt mer fleksibelt tilbud. Nå kan kundene velge selv hva som passer best ut fra sitt reisemønster, sier markedssjef Cathrine Glomsvoll hos Hedmark Trafikk.

Oppstarten blir 5. juni, og gjelder de som har månedskort eller annen periodebillett i form av kort hos Hedmark Trafikk.

Det dreier seg om rutene som går mandag til fredag, to ganger morgen og to ganger ettermiddag, mellom Hamar og Gjøvik.

– Vi vet at det har vært en del bilister på båtene i løpet av sommersesongen. Hovedmålsettingen vår er at vi kanskje klarer å lokke de over på buss når sesongen er over, sier Glomsvoll.

Halvert reisetid

Å kjøre båt er tidsbesparende:

– Vi bruker 25 minutter, som er omtrent halve tiden over Mjøsa kontra det å kjøre buss eller bil, sier Bjørkheim.

– Har dere kapasitet til alle som vil kjøre båt, Bjørheim?

– Vi håper det. Foreløpig ser det ut til å gå bra. Vi ønsker å få opp trafikken på Mjøsa og skape et større kollektivgrunnlag, og Mjøsa er et jo som kjent et satsingsområde for alle kommunene.

– Så det kan komme en eller flere større Mjøscharter-båter på sikt?

– Vi kommer nok neppe opp i fem båter à la fergen til Snarøya, men vi kan nok komme et sted hvor behovet for et noe større framkomstmiddel med mye større kapasitet kan dukke opp.

I fjor hadde Mjøscharter rundt 1.200 pendlerreiser.

Artikkeltags