Jo E. Brenden

Siste togmaraton før pensjonistlivet

Hamars kjente postmann, Jan Olav Tuterud, trives best på intensive togreiser.
Publisert

Tognummer og avgangstider er nøye gjengitt. På Facebook poster Jan Olav Tuterud hyppige oppdateringer fra sine mange og lange togreiser.

Det er den gode følelsen man får når man sitter inne på et tog og slapper av og ser ut på naturen

Jan Olav Tuterud

Husker vognnummer

Den siste reisen gikk ikke helt som planlagt:

– Jeg skulle være på reise i to døgn, åtte timer og 29 minutter. Målet var å gjøre en så intensiv togreise som mulig, men den stramme planleggingen ble også et problem: Mellom Göteborg og Stockholm var det nemlig strømløst i Hallsberg. Da kom jeg fram til Stockholm klokka 19.11, og toget videre til Narvik gikk klokka 17.29.

LONDON: «Det nærmeste jeg kommer London», skriver Jan Olav, ledsaget av et bildet av «Lilla London» på Göteborg Centralstation.

LONDON: «Det nærmeste jeg kommer London», skriver Jan Olav, ledsaget av et bildet av «Lilla London» på Göteborg Centralstation. Foto:

Narvik måtte droppes. Det ble heller tog til Trondheim og overnatting der.

– Men jeg kom i mål på Hamar stasjon med samme tog som jeg hadde på planen min.

– Du må være veldig glad i å kjøre tog, for du husker tognummer og vognnummer?

– Ja. På tog 41 hadde jeg vogn 73016. Tog 41 og 42 møttes rutemessig på Otta i dag, kommer det kjapt fra Tuterud.

OPPDATERER: Under togreisene holdes  venner oppdatert.

OPPDATERER: Under togreisene holdes venner oppdatert.

– Hvor kommer dette fra?

-Jeg er født og oppvokst i Gudbrandsdalen. Toginteressen fikk jeg allerede som unggutt. Jeg hadde fin utsikt ned til jernbanen, og der satt jeg på en flat fin stein med kikkert og jeg så på at togene passerte.

– Også har jeg senere i livet kjørt mye tog. Det er den gode følelsen man får når man sitter inne på et tog og slapper av og ser ut på naturen ...

- Hva er den fineste togreisen du har vært på?

– Jeg hadde en togreise der vi startet på Hamar, tok oss opp til Fauske, buss til Narvik og tog nedover til Stockholm, tog videre til Malmö og København, opp til Hjørring. Privatbane til Hirtshals, båten over til Kristiansand, Tog til Stavanger, hurtigbåt til Bergen og tog fra Bergen til Hamar. Jeg har et bilde hjemme fra reisen, der jeg sitter med lokførerlua sammen lokføreren, tatt på Ål stasjon.

Av og til reiser han alene, som denne turen. Noen ganger er kona Gunnhild med.

– Hva er bra med de norske togene?

– Det er ryddig og togsettene er bra. Og det er bra service.

– Du vil ikke reise mer med tog nedover i Europa?

– Jeg er språklig sett ikke sterk nok til å reise så mye utenfor Skandinavia, men jeg har kjørt TGV i Frankrike en gang. Da fikk jeg oppleve fart.

Blir pensjonist

Han bor i Furnes og er kommunestyrerepresentant for Arbeiderpartiet i Ringsaker. I Hamar er Jan Olav kjent for å være det blide syklende postbudet.

– Min første dag i Posten var 9. juni 1976, i Oslo. Jeg startet på Hamar 3. januar 1984. Jeg har igjen 20 arbeidsdager. Så er jeg pensjonist. Den siste arbeidsdagen er 31. juli.

– Vemodig?

– Ja. Jeg kommer til å savne det å treffe folkene på den daglige ruta i sentrum. Stort sett har jeg bare hyggelige opplevelser å se tilbake på.

I BYEN: Slik er de fleste mest vant med å se Jan Olav - med posttralla i Hamar sentrum.

I BYEN: Slik er de fleste mest vant med å se Jan Olav - med posttralla i Hamar sentrum. Foto:

– Noen episoder du kommer til å huske spesielt?

– Ja, i februar 2010 jeg ble stoppet mens jeg kom syklende utenfor lokalene til Blindeforbundet. Der sto TV2-reporter Asbjørn Øyhovden og fotograf Olav Hustad Wold, og i studio satt Oddvar Stenstrøm. Da var det en sånn skikkelig, skikkelig kald dag.

– Det er kaldt, men posten må fram, sa postmannen til TV-kanalen.

– De arbeidsdagene hvor det er sprengkulde ute kommer jeg ikke til å savne.

I MÅL: – Jeg skulle være på reise i to døgn, åtte timer og 29 minutter, sier Jan Olav.

I MÅL: – Jeg skulle være på reise i to døgn, åtte timer og 29 minutter, sier Jan Olav. Foto:

Artikkeltags