Tester førerløs buss i Hamar

SPENT: Silje Eira er litt skeptisk, men lover å prøve førerløse busser den dagen de er klare for trafikk.

SPENT: Silje Eira er litt skeptisk, men lover å prøve førerløse busser den dagen de er klare for trafikk. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Framtidens transport vises i disse dager fram i Hamars gater. En førerløs buss kjører rundt i Hamar sentrum.

DEL

– Uten sjåfør? Man tenker: Er det trygt eller ikke? Men, hvorfor ikke? Dette blir spennende, sier hamarsingen Silje Eira og gløtter bort en svært spesielle bussen som står parkert utenfor Triangelgården.

Einar Busterud står på sidelinjen og ser med spenning på bussen som demonstreres i Hamar:

– Absolutt noe for meg. Jeg er en såkalt hodeløs sjåfør, sier Busterud og smiler.

Han vil ha bussene operative i Hamar så fort som mulig:

– Det er lovgivingen som er utfordringen, men dette er framtiden. Det er miljøvennlig, fleksibelt og ideelt for mindre byer som Hamar. Det er bare å la de rulle og gå.

40 kilometer i timen

Mandag fikk blant annet direktør i Hedmark Trafikk, Arne Fredheim, og Busterud prøve bussen, som kan bli en del av kollektivtilbudet i Hamar om noen år.

– Dette med førerløse busser har absolutt noe for seg, og vi håper at vi i løpet av disse dagene kan pirre interessen i hele fylket, sier Fredheim.

Testbussen som står i Hamar har seks sitteplasser, og plass til tolv stående passasjerer.

Bussen har 14 timers driftstid. Det vil si at bussen skal kunne kjøre sammenhengende fra klokka 06 om morgenen til klokka 20 om kvelden før den må lades.

Den styres ved hjelp av kamera, GPS, radar og noe som heter lydars (en innspilling av en rute).

Bussen kan kjøre opptil 40 kilometer i timen, men det norske lovverket vil trolig i starten sette en begrensning på 20 kilometer i timen.

Den kan operere i tre moduser: 1) Bussen stopper på faste, forhåndsprogrammerte holdeplasser, 2) den stopper på signal fra passasjerer eller ventende og 3) at man har et bestillingsløsning der bussen bestilles via en app på mobilen.

– Hva kan en slik førerløs buss egentlig brukes til?

– Den egner seg godt som en typisk tilbringertjeneste. For eksempel før og etter togreisen. Når man kommer med toget, så står det en slik buss og venter og frakter deg trygt hjem. Eller den kan være en avlastning for tunge bæreposer etter en handletur i byen. Korte reiser i sentrum, eller turer i boligområder som interntransport. Det er veldig mange muligheter. Over tid så vil man jo få større kjøretøy som kan frakte flere passasjerer, spår Fredheim.

– Vi er en nasjon som lager vann- og vindkraft, så den er jo miljøvennlig. Også er den med på å få oss til å tenke om hva framtiden kan bli.

Hedmark Trafikk har sammen med Statens vegvesen, Hamar kommune og Eidsiva leiet inn en buss. Men foreløpig kan den ikke brukes på grunn av at lovverket for førerløse busser ikke er på plass.

Nytt lovverk skal opp i Stortinget allerede i oktober. Får de førerløse bussene et ja, så kan man begynne å se de på veiene allerede fra 2018.

Nye tanker

Bussen er her i anledning Europeisk mobilitetsuke, hvor årets tema er «Miljøvennlig, smart og felles transport». Man har også hentet den inn i fordi man parallelt har en dialogkonferanse i Hamar i forbindelse med nye bussanbud og en ny avtaleperiode som starter i 2020.

– Skal vi tenke tradisjonell kollektivtransport eller skal vi tenke nye løsninger? Det må vi begynne å tenke på allerede nå. Og da tenker vi stort: Ikke bare bussløsninger men også kombinasjoner med sykkel og bil, og båt, som vi testet på Mjøsa i sommer.

– Er den førerløse bussen starten på slutten for bussjåførene?

– Jeg er helt sikker på at vi kommer til å ha et stort behov for bussjåfører også i framtiden. Men den førerløse bussen er veldig fleksibel og kan ta bort de store bussene i strøk der man kan kjøre hyppigere med mindre, miljøvennlige busser. Og da trenger vi et operasjonssenter med ansatte som skal overvåke de førerløse bussene som er ute i trafikk, som kan bemannes med bussjåfører, sier Fredheim.

Ikke piller eller øl

Acando tilrettelegger for å ta bussene inn til Norge. Programansvarlig for Smart City-satsingen i Acando, Frode Kjos, svarer slik på spørsmål om bussen er trygg å kjøre:

– Den har ikke kranglet med noen, den sitter ikke og taster på telefonen sin og den har ikke tatt seg noen øl eller piller. Den er trygg. Mye tryggere enn oss mennesker.

Tirsdag og onsdag skal lokalbefolkningen få prøve bussen. Da vil den gå i skytteltrafikk fra Gravdahl bokhandel til Stortorget, gjennom gågata.

I 15 kilometer i timen.

Artikkeltags