Gå til sidens hovedinnhold

Sammen skal de utfordre gigantene: – Ønsker å utvikle oss til å bli ledende i bransjen

Felles kjente og felles interesser førte Thomas Skyberg og Nicholas Langberg Dwyer sammen. Nå bor de sammen, jobber sammen og skal sammen de ta opp kampen mot profileringsgigantene.

Gutta som begge var russ i år har ikke kjent hverandre lenge. Skyberg er fra Ringsaker og USA-fødte Langberg Dwyer fra Stange møttes tilfeldig før pandemien brøt ut og de fant fort tonen. Da hadde Skyberg akkurat startet sitt eget foretak, konsulentfirmaet Skyberg & Co, og begynte så smått å få litt sving på dette før pandemien. Da han møtte Nicholas skjønte han at vegen videre var å få med sin nye kompis, en som delte den genuine interessen for business og markedsføring. To unge hjerner tenker dobbelt så mye som en og dermed ble firmaet Keiser Konsult etablert.

– En keiser er jo et overhode eller en leder og vi ønsker å utvikle oss til å bli ledende i bransjen, forteller duoen.

Sammen om alt

Etter å ha landet planene om å drive et firma sammen fant de ut at det var veldig lettvint med en felles base også. I stedet for å leie et lite krypinn hver for seg spyttet de inn tilsvarende sum og leide seg en stor leilighet sammen.

– Nå får vi aldri fri fra hverandre, men det er bare koselig det. Dette er ikke akkurat noen 8-16-jobb og det er ikke uvanlig at vi sitter og jobber fram til vi legger oss. Det blir en del lange dager, men det er et valg vi har tatt selv og vi trives med det, sier de.

Vil inn på russemarkedet

Og bransjen det er snakk om er profileringsmarkedet. Altså klær og diverse saker som bedrifter bruker for synliggjøre seg. Ikke bare bedrifter forresten, alle som trenger en form for uniformering for å bygge opp fellesskapsfølelsen. Her er russen det beste eksempelet og dette er et marked Keiser Konsult satser tungt på. Her konkurrerer de mot store og veletablerte firmaer, men det skremmer dem på ingen måte.

– Dette med russeklær har blitt en stor industri og de som driver med det ser jo at russen nær sagt betaler hva som helst. Vi har jo akkurat vært russ selv og har noen meninger om dette med pris kontra komfort og service. Vi legger oss på en langt rimeligere linje enn de aller fleste og vi skal ikke minst yte den beste servicen. Det skal være trygt å bruke oss. Er det noe galt, så skal vi levere nytt produkt innen veldig kort tid, forteller de.

– Russen må få valuta for de pengene de legger igjen. Vi har opplevd at prisene vi tilbyr skaper skepsis fordi de betviler kvaliteten, men det trenger virkelig ikke koste så mye som det gjør, sier Skyberg.

Kun norske leverandører

Men det er altså ikke bare russen som er målgruppa. De ønsker også at bedrifter i Innlandet skal føle det naturlig å benytte seg av Keiser Konsult.

– Det er mange som driver med omtrent det samme, men vår erfaring er at det folk er opptatt er kvalitet og pris, og der skal vi være konkurransedyktige, forteller de.

Og selv om de legger seg på et prisnivå av relativt pent kaliber går de ikke på akkord med egne prinsipper.

– Vi er opptatt av miljø og bærekraft, og bruker kun seriøse, norske leverandører, forteller de.

Det å starte opp en bedrift mens en litt uforutsigbar pandemi lammer verden anser de ikke som noe stort problem.

– Mye av kundekontaktene er uansett via telefon og nett, og folk er blitt veldig vant til å handle på denne måten nå. Så vi ser ikke på det som spesielt dristig å starte nå og for oss er det viktig å være framme i skoa når russen etter hvert begynner å bestille klær. Nå jobberi med å få opp ei nettside med til sammen 15 000 artikler, avslutter de.