Slik skal de ruste seg mot butikkdøden

ENDRING: Eirik Løvoll (t.v.) og ATH Flora Design forbereder seg på endringer. Her sammen med Truls Røise fra Hamarregionens  Næringsforu, og Harald Jachwitz Andersen fra VIrke.

ENDRING: Eirik Løvoll (t.v.) og ATH Flora Design forbereder seg på endringer. Her sammen med Truls Røise fra Hamarregionens Næringsforu, og Harald Jachwitz Andersen fra VIrke. Foto:

Hvordan skal sentrumsbutikkene overleve bølgen av netthandel? – Det vi gjør lokalt må være veldig bra, svarer Eirik Løvoll hos ATH Flora Design.

DEL

Butikkdød og netthandelkjempen Amazon kan være på vei mot Norge. Dommedagsoverskrifter i avisene. Hvordan skal butikkene tilpasse seg den nye hverdagen? Temaet ble grundig belyst på Hamarregionen Næringsforums temamøte og juleavslutning på Gregers.

Eirik Løvoll og ATH Flora Design stilte opp som eksempel på en sentrumsbutikk som forsøker å knekke koden:

– På en måte har vi gått litt baklengs inn i framtiden. I blomsterbransjen er det sånn at de store kjedene har dominert salget, men vi har skapt en egen identitet i butikken og på nett. Vår bransje er veldig konkurranseutsatt fra andre aktører, og omstillingen hos oss har også skjedd i den fysiske butikken. Og vi prøver å finne vår plass på nett.

– Vi må spesialisere oss. Det vi lager lokalt må være veldig bra, sier Løvoll.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, tror han er inne på rett spor:

– Du har valgt å være liten og unik, istedenfor stor og kjapp. Det er bra. Men det kreves nok at du klarer å være begge deler i framtiden, sier Andersen.

– Norske handelsforetak på nettet framstår som «old school». Det er gammeldags handel selv om det er på nett. Som kunde opplever jeg ikke at det er enkelt nok enda. Det må være superenkelt for kundene, sier Andersen.

– Jeg var innom en butikkjede i Hamar som også er en stor aktør på nett. De hadde ikke varen jeg søkte på lager, hvorpå ekspeditøren sa: «Det er ikke noe problem! Du betaler bare var her nå og så garanterer jeg at du har den kostnadsfritt levert hjemme hos deg om et par dager». Det opplevde jeg som sømløst, sier Truls Røise i Hamarregionen Næringsforum.

Andersen mener det er en dramatisk tid for varehandelen som sysselsetter enormt mange mennesker:

– Norsk handel sa for noen år siden «dette treffer ikke oss». Nå er endringen der. Vi står midt i den, og vi famler litt og vi vet ikke helt hva vi har i vente. Til og med store aktører som IKEA legger for første gang ned avdelinger i Norge og opererer nå med 120-dagersplaner istedenfor treårsplaner. For endringstakten er blitt så høy.

– Hva kan vi vente oss?

– Det vil bli færre fysiske butikker, men de blir ikke borte. Det vil fortsatt være behov for tradisjonelle utsalgsarenaer, men de må by på en unik service og unike opplevelser, for man vil i framtiden fortsatt være avhengig av en god relasjon med kundene, sier Andersen.

Artikkeltags