Regner seg gjennom Europa

BILLETT: Elias Frey Olsen har fått sin personlige Interrail-billett.

BILLETT: Elias Frey Olsen har fått sin personlige Interrail-billett. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Elias Frey Olsen og de andre sjuendeklassingene på Prestrud skole fikk mandag morgen en overraskende beskjed om at de skulle på Interrail-reise. For å lære seg matematikk.

DEL

Barneskoleelevene skal kanskje ikke forflytte seg fysisk nedover Europa, men det spares ikke på noe når lærere og elever på sjuendetrinn på Prestrud skole for første gang avvikler en hel matematikkuke ved skolen.

Konduktørbesøk

For mandag morgen ble intetanende elever møtt av en ekte NSB-konduktør, Frode Barmoen, som sammen med lærerne Anne Marit Rustad og Liselott Svensson fortalte at de denne skoleuka legger de ut på en Interrail-reise i Europa.

Vanligvis pleier elevene ved Prestrud å få utdelt læringsplanene på fredager, men i forrige uke fikk de beskjed om at noe uvanlig skulle skje mandag morgen.

– Elevene var naturlig nok veldig spente. Men prosjektet ble veldig godt mottatt, forteller faglærer med ansvar for matematikk på sjuende trinn på Prestrud skole, Anne Marit Rustad.

Prosjektet er tverrfaglig, men det er altså hovedfokus på matematikk.

– Alle elevene er delt inni grupper og har fått utdelt Interrail-billetter, bankkort med penger, kart og andre effekter for å planlegge reisen. De må lage budsjett, en reiseplan og en pakkeliste. Det er lagt inn kriterier for hvor lang turen skal være, antall overnattinger og hva turen skal inneholde, sier Rustad.

Her tilegner elevene seg kunnskap i matematikk, språk, samfunnskunnskap, geografi og digitalkompetanse på samme tid, mener lærerne som står bak prosjektet.

– De må også lære seg å finne fram og samarbeide. Og de må finne ut hvor mye mat koster, og regne om fra forskjellige valutaer, sier Svensson.

«Bildebevis»

Det hele ender opp i en presentasjon, der gruppene forteller de andre elevene om sin reise.

– Og ikke minst skal de lage et bilde der de dokumenterer at de har vært på et av disse stedene, sier Rustad og smiler.

Hun ser nemlig for seg mange kreative løsninger ved hjelp av bildemanipuleringsprogrammer.

– Elevene sa: «Vi trodde at det skulle bli en kjempekjedelig matematikkuke, fordi vi trodde vi skulle sitte med regneoppgaver på pulten hele tiden». Der tok de feil. Det er noe med det å bruke matematikk i praksis og vise elevene at det de lærer i disse timene faktisk er noe de har nytte av. Og at det er en grunn til at de lærer matematikk på skolen, sier Rustad.

Artikkeltags