Fotball-EM løfter TV-salget

TV-JAKT: Lars Engstad med datteren Ella kjøpte ny TV til fotball-EM.

TV-JAKT: Lars Engstad med datteren Ella kjøpte ny TV til fotball-EM. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Lars Engstad fra Hamar har kjøpt ny og større TV til fotball-EM. Det er flere som tenker som han om dagen.

DEL

– TV-en vår sluttet å virke for en uke siden. I og med at hele familien er fotballinteressert så passet det litt bra også, sier Lars Engstad og smiler lurt.

Dermed ble det større TV i hjemmet – fra 42-tommer til 49-tommer.

Mesterskap lokker

De store sportsmesterskapene lokker hedmarkingene til elektroforhandlerne.

– Fotball-EM, feriepenger og skattepenger. Da skjer det ting, sier varehussjef Erlend Bakke hos Lefdal i Hamar.

– Er det ski eller fotball som trekker mest folk til å kjøpe ny TV?

– Begge deler. Vi har sett under ski-VM, Tour de Ski og OL, så er folk veldig opptatt av å handle ny TV i forkant, også blir det litt stille når mesterskapene settes i gang. Men under store fotballmesterskap så handles det gjennom hele perioden.

Han anslår at omsetningen øker med 50 prosent.

– Det henger ofte sammen med at det ofte er kampanjer under mesterskap, slik at folk venter litt med å handle TV til de ser tilbudene.

Større og større

– Hva slags TV-er vil folk ha?

– Folkestørrelsen er blitt 55-tommer. Etterspørselen etter 65-tommer og større vokser raskt, så folke-TV-en blir bare større og større, sier Bakke.

Pikslene blir mindre og mindre og folk vil ha OLED med 4K-oppløsning.

– Oppløsningen på TV-sendingene er langt unna 4K, men Netflix har begynt å streame 4K-filmer.

Artikkeltags