Gå til sidens hovedinnhold

Stina trodde det var slutt da pandemien rammet landet, men nå fyller Papaver 25 år og blomstrer som aldri før

Da samfunnet ble nedstengt i fjor var Stina Jordheim sikker på at hun ikke skulle få oppleve 25- årsjubileet til butikken hun har drevet siden 1996. Men de trofaste kundene sviktet ikke og Papaver kunne gå forsterket inn i jubileumsåret.

Det var ikke lett for en nyutdannet blomsterdekoratør på 24 år å etablere en egen bedrift i 1996, men Sparebanken Hedmark hadde trua på at Stina Jordheims forretningsidé var noe å satse på. I påvente av at Torghjørnet skulle bli ferdig fikk hun seg lokaler i Bekkegata. Da kjøpesenteret sto ferdig flyttet hun i dit før hun etter hvert flyttet noen meter borti gågata. Der var hun fram til 2016. Da valgte hun å flytte til et område av sentrum hun så et større potensial i og kan altså i disse dager tillate seg en liten 25-årsfest i lokalene i Grønnegata.

– Ja, tenk at det har gått 25 år allerede. Det har gått veldig fort, sier Jordheim.

Trodde det var slutt i fjor

Mange spaltemeter er skrevet om bedrifter som har slitt tungt som følge av pandemien og på landsbasis har det vært flere nedleggelser som en direkte konsekvens av dette. Da pandemien rammet for fullt i fjor og landet ble nedstengt trodde også Jordheim at hun skulle bli en del av denne dystre statistikken.

–Ja, da trodde jeg at det var slutt og at det 24. året skulle bli det siste, forteller hun.

Men kraften av trofaste kunder skal man aldri undervurdere. Papaver har nemlig jobbet seg opp en stabil kundekrets og tilbakemeldingene på sosiale medier var unisone: «Vi ønsker å støtte dere i en vanskelig tid.» I en tid med mindre sosial omgang ble det vanligere å sende noen en oppmerksomhet i form av en blomsteroppsats og en liten gave, og da har Papaver mye å tilby.

– Vi fant løsninger og kundene ville ha oss. Dermed ble året i fjor kjempebra og det viste seg at pandemien slo godt ut for oss, sier Jordheim.


Tjente på flytting

Jordheim har nå med seg Rita Elisenberg og Pia Kristiansen i butikken som ligger i samme lokaler som Hamar Kunst & Ramme i enden av Grønnegata. Det kan kanskje virke dristig å flytte ut av det som gjerne oppfattes som sentrumskjernen for å etablere seg i utkanten, men dette har utelukkende vært positivt for Papaver.

– Det ble etter hvert mye roligere i sentrum enn jeg trodde. Jeg har lenge hatt stor tro på den delen av byen som jeg nå er i. Med etableringen av Matkvartalet og de nye leilighetene ser vi jo at sentrum er i ferd med å utvide seg i denne retningen. Det skjer mye her nå og vi er nok ikke i mål ennå. Grønnegata må vel også være den mest trafikkerte vegen i Hamar, så det er veldig mange som ser oss hver dag. Det er sikkert mange faktorer som spiller inn, men vi har i hvert fall hatt en fin stigning i omsetningen etter at vi flyttet hit, sier Jordheim.

Hard konkurranse

Med 25 års fartstid har Papaver opp gjennom årene hatt mange konkurrenter i nærområdet. Stadig flere dagligvarebutikker har enkle blomsterbuketter i sortimentet og flere kjeder har fått fotfeste i distriktet.

– Vi har sett veldig mange konkurrenter komme og gå i løpet av disse årene, men antallet faglærte eller faghandler har det nok ikke blitt noen flere av, sier Jordheim.

Hun legger ikke skjul på at trafikken har gått i bølger disse årene.

– Arbeidsmengden har vært veldig varierende, men jeg har alltid klart meg. Jeg har bygget stein for stein og lært mye på vegen, sier hun.

Noe hun har lært er at kundene setter kvalitet høyt, så derfor oppbevares blomstene i eget kjølerom. Mange vil også ha blomster levert på døra til mottakeren, så nå har Papaver tilknyttet seg en sjåfør som kjører ut i mjøsområdet.

Rom for nisjebutikker

Jordheim disponerer om lag 80 kvadratmeter og butikkarealet er godt utnyttet. For det er nemlig ikke bare blomster Papaver har å by på. De har skjønt at det er viktig å ha flere bein å stå på, så det er mange ulike typer gaveartikler å få som folk gjerne kombinerer med en blomsteroppsats for å glede noen. Sjokolade, drikkevarer, krystaller og kopper med tekst er noe av det som fyller hyllene i butikken. I tillegg finnes en egen avdeling med stormote.

–Kundene er opptatte av atmosfæren i butikken og de kommer tilbake hvis de trives her. Det at vi ikke har kjedetilknytning er noe mange setter pris på. Det er fortsatt mange som vil ha nisjebutikker, forteller Jordheim.

Og det er ikke bare lokale og trofaste kunder som fyller dagene til de på Papaver.

– Vi har faktisk en del turister innom også. Knutstad & Holen trekker jo til seg en del folk og da er det mange som finner oss samtidig. Vi har et kjempegodt samarbeid med dem og om noen ønsker å gi bort noe fra Knutstad & Holen kombinert med noe fra oss, så får vi til det også, sier Jordheim som har latt seg overraske over at utenlandske turister har funnet Papaver.

– De går kanskje på måfå rundt i byen, for jeg aner ikke hvordan de finner fram til oss. Da må vi pusse støv av engelskferdighetene våre, sier Jordheim og ler.