4- 5. juni blir det igjen en fargesprakende mangfoldsmønstring på Martodden når Stoppested Verden atter en gang beriker byen.

Men det satt langt inne i år.

Å drifte en gratisfestival tuftet på frivillighet og et internasjonalt nettverk har alltid vært krevende, men med over 11. 000 besøkende på det meste fikk Mocci Ryen og resten av staben for alvor fått snøballen til å rulle fram til 2020. Da stoppet ikke bare snøballen å rulle. Den smeltet også. Da blir det ekstremt tungt å starte opp igjen.

– De to siste årene har gjort at lufta har gått litt ut av ballongen, og det har vært ekstremt tøft å dra i gang festivalen igjen. Jeg har tatt permisjon fra jobben som programansvarlig på Kulturhuset for å få Stoppested Verden på beina igjen. Vi starter på mange måter på scratch i år, og det har vært ekstremt utfordrende. Relasjoner som er bygget opp gjennom 15 år er blitt borte, og vi har aldri slitt så mye som i år for å få til en festival, forteller Ryen.


Fant igjen drivkraften

Hun måtte ta et steg tilbake og kjenne på om det virkelig var verdt å begynne på igjen og bygge opp festivalen. I det internasjonale nettverket hun har opparbeidet seg hadde pandemien ført til kompetanseflukt, og det var ikke lenger så lett å komme i kontakt med aktører som kunne bidra med å løfte mangfoldsfestivalen. Men det er ikke bare en festival, og det var samfunnsoppdraget og det genuine ønsket om å bidra med noe som gjorde at Ryen igjen fant motivasjon for å gå på en ny runde.

– Vi arrangerer ikke bare festival, men driver med integreringsarbeid. Her er det veldig mange nasjonaliteter i aksjon, og det å gi dem muligheten til å høre til et sted i tillegg til å kunne tilby alle en gratis festival har gitt meg drivkraften tilbake, sier hun.

Ser lys i tunellen

En annen grunn til at Ryen nå har funnet ny energi er at hun ser et lys i enden av tunellen, og denne gangen stammer det ikke fra et møtende tog.

– Stoppested Verden er blitt for stor til å drive på frivillig basis. Den må i framtida driftes på ordinært vis, og dette er noe jeg har tro på at kan bli en realitet, sier Ryen.

Noe annet som gjør henne lysere til sinns er at konseptet Stoppested Verden er blitt et såpass unikt produkt at det i år kommer delegasjoner med kommunalt ansatte både fra Trondheim og Drammen for å se om det er noe å lære av det som er like mye et integreringsprosjekt som en festival.

Omfattende program

Etter to år uten en skikkelig festival ville kanskje noen gjort et litt moderat comeback i manesjen, men Ryen tenker motsatt.

– Vi dytter ut alt vi har og åpner alle sluser. Det er et omfattende program vi har fått satt sammen, og festivalen har ikke vært på denne størrelsen siden 2018, sier hun.

Fra en bugnende meny kan det være vanskelig å velge, men det blir blant annet et stort japansk område med en ekte geisha, fotballtrikseren Tobias Becs kommer og det blir intet mindre enn en verdenspremiere når det tospråklige fortellerteateret «Den blinde lillesøster» vises for første gang. Her kan du møte den lille søsteren som bruker ørene til å se og hjertet til å lytte. Det blir også gratis kveldsshow på Martodden i samarbeid med HamKam Yngres. Et av de mest langreiste og eksotiske innslagene på festivalen er bandet Boukman Eskperyans. Bandet er en kulturinstitusjon i Haiti og sangtekstene førte til at gruppen en periode måtte flykte i eksil etter dødstrusler fra daværende president. Med budskap om fred, solidaritet, demokrati, og om at korrupsjon og nepotisme er ødeleggende for folks frihet og muligheter til å skape seg et godt liv har bandet skapt en særegen sound gjennom en unik blanding av roots, Voudou rock, jazz og reggae. Etter flere år med nedstenging og reiseforbud, er Stoppested Verden internasjonale kulturfestival aller første stoppested i Europa for dette internasjonale turnerende bandet.

– Vi har jo ikke så mye å tilby dem, men de ville veldig gjerne opptre på festivalen vår. Etter pandemien ser vi at kunstnere mest av alt ønsker seg et publikum, og at det er viktigere enn penger. Det er godt å se, sier Ryen.