Hockeygutta størst i Norge

SUKSESS: F.v.: Dima Smirnov, Hannah Brun og Ina Taasaasen sørger for at folk kan få et innblikk i hva som skjer rundt Storhamar Hockey utenfor isen også.
Begge foto: Marthe Stenberg

SUKSESS: F.v.: Dima Smirnov, Hannah Brun og Ina Taasaasen sørger for at folk kan få et innblikk i hva som skjer rundt Storhamar Hockey utenfor isen også. Begge foto: Marthe Stenberg

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Populariteten til Storhamars hockeygutter har økt voldsomt det siste året. Nå byr de på seg selv mer enn noen gang på sosiale medier. Det gir resultater.

DEL

Per nå har Storhamar Ishockey 8.471 følgere på bildeapplikasjonen Instagram. Det er flest i Get-ligaen, flere enn både HamKam fotball og Elverum håndball, og mer enn storlagene som var på besøk i OL-Amfi`n for noen uker siden, Sparta Praha og Genéve (se faktaboks).

LES OGSÅ: Andersson beklager søknadsrot

På Twitter har laget 3.798 følgere, mens de på Facebook har 12.969 følgere. Stavanger Oilers har desidert flest følgere på Facebook med 23.173, men skal vi tro Dima Smirnov i mediegruppa til Storhamar er det de gule og blå som likevel er størst også på dette nettverket.

– Vi ser det på innstillingene vi har på Facebook. Der kan vi se hvor mange som har sett innleggene våre siste uke og måned. Der er vi størst, tett fulgt opp av Stavanger. Ellers er det ingen som er i nærheten, de andre lagene er et hav bak. Vi har en «reach» på alt fra 5.000 til 25.000 på det vi legger ut på Facebook, forteller Smirnov.

Da Storhamar fant ut at de ville satse enda mer på Instagram, hentet de inn Ina Taasaasen (23) og Hannah Brun (23).

– Jostein (Smeby), Mathias (Saxrud) og jeg legger i hovedsak ut bilder fra det som skjer i garderoben, så legger Ina Og Hannah ut «det neste», som handler om livet rundt Storhamar, bilder fra tribunen og sånne ting. Vi ville satse mer på Instagram, men har ikke tid sjøl til å fly rundt på tribunen. Instagram er litt mer for den unge generasjonen, hvor vi legger ut bilder og videoer fra innsiden. Det er viktig når vi har blitt så populære. Vi har også lært av NHL-klubber og svenske store klubber der, og sett litt på hva de gjør. Det er viktig å by på seg sjøl.

Oversikt følgere:

Instagram:

Storhamar Hockey: 8.471

CHL: 7.046

Frisk Asker: 1.175

Genéve: 3.553

Sparta Praha: 5.347

Lillehammer: 1.640

Lørenskog: 2.029

Vålerenga Hockey: 6.535

Norges Ishockeyforbund: 3.251

Sparta Warriors: 1.023

Stavanger Oilers: 6.930

Storhamar Håndball: 1535

Elverum Håndball: 2.227

HamKam Fotball: 1.107

Facebook:

Stavanger Oilers: 23.173

Storhamar Hockey: 12.969

Vålerenga Hockey: 12.133

Twitter:

Stavanger Oilers: 5.040

Vålerenga Hockey: 4.409

Storhamar Hockey: 3.789

Oppdaterte tall fra 28. okt.

Smirnov er ikke i tvil om hva klubben ønsker å oppnå med aktiviteten på sosiale medier.

– Vi ønsker å komme ut med all den informasjonen folk trenger. Vi leverer på et nivå som folk kanskje forventer nå som vi har blitt så populære. Hadde ikke responsen vært stor, så hadde ikke trykket vært så stort heller. Det er ikke noe tvil om at interessen har økt betraktelig det siste året. Vi har passert flere milpæler, og økningen fortsetter bare.

Spillerne har også vært flinke til å stille opp og by på seg sjøl på sosiale medier.

– I sommer ville vi holde trykket oppe. Da fikk vi hver spiller til å legge ut bilde eller video av det de holdt på med. Det er hyggelig at vi er «størst» av idrettslagene i regionen, og at folk setter oss som regionens nummer én. Vi må ta vare på den interessen, men håper også så mange lag som mulig i regionen blir populære. Vi håper folk syns det er gøy å følge oss, både på og utenfor isen.

Artikkeltags