Strømmer til reisebyrå for å få penger tilbake

Uvanlige dager hos reisebyrået Ticket på Maxi Storsenter. Nå handler det mest om å betale tilbake penger framfor å booke nye reiser.

DEL

– Jeg sitter i telefon med et flyselskap rundt noen som skal ha tilbake penger for en kansellert reise, sier selgerleder Stian Eriksen hos reisebyrået Ticket på Maxi storsenter.

Koronasituasjonen førte til at byens eneste gjenværende reisebyrå måtte stenge butikken i vår.

– Selv med stengte butikklokaler var vi tilgjengelig på telefon og mail for kunne å bistå kundene med kanselleringer. Det har vi måttet gjøre også etter at vi gjenåpnet butikken i sommer, forteller Eriksen.

Fortsatt kimer telefonen fra kunder som skal ha refundert penger for reiser som ble avlyst flere måneder tilbake:

– Kundene må dessverre være tålmodige. Ting lar dessverre vente på seg.

Gikk glipp av lagune

Marit Lindstad fra Hamar kommer innom skranken. Hun har kommet hjem fra reise på Island.

– En fantastisk reise og vi koste oss veldig. Vi bestilte via Ticket, og betalte for å se på lagunen. Men den var stengt på grunn av smittesituasjonen, så jeg er her for å se på muligheten for å få tilbake penger for denne biten av reisen som dessverre falt bort.

Island ble rødt før Lindstad og hennes reisefølge kom hjem igjen, og dermed ventet karantene og testing.

– Alt var heldigvis i orden, sier Lindstad og smiler.

Eriksen og reiselivsbransjen har vært igjennom en periode med opp- og nedturer. Da Norge stengte ned gikk alt i svart for reisebyrået. Så åpnet man gradvis landegrensene, for så å stramme til igjen.

– Vi hadde litt trøkk da man åpnet opp for utenlandsreiser igjen, men så gikk det ikke lang tid før Spania ble rødt og flere andre land fulgte etter. Nå har veldig mange av de grønne landene blitt røde. Det har gitt en effekt i form at de som skal kjøpe reiser er blitt avventende.

– Klarer å hjelpe mange

– Hvordan opplever du å stå i denne situasjonen?

– Det er frustrerende både for oss og kundene. Man må bare velge å se det store bildet, at dette er fortvilende for alle. Ingen er tjent med denne situasjonen, men vi forstår også at man må foreta seg noe når smitten øker igjen.

– Vi håper på normale hverdager igjen. Nå må vi gjøre det som er best for kundene, det er å prioritere de som trenger bistand og som vil ha refundert penger. Det er dessverre folk som har ventet i tre-fire-fem måneder. I nyhetene kunne vi høre at det er flere hundre tusen som venter på refunderinger bare fra SAS, sier Eriksen og fortsetter:

– Hovedfokuset vårt i Hamar må være å hjelpe de som sitter og venter på pengene sine. Og heldigvis klarer vi å hjelpe mange.

– Er det i det hele tatt noen som vil kjøpe reise nå?

– Ja, det er noen som ringer og er nysgjerrige på om tilbudet begynner å ta seg opp, og de som møter opp fysisk i butikken er ute etter å høre om nye tilgjengelige reiser.

– De som tar kontakt skal vi alltids kunne hjelpe.

Artikkeltags