Gå til sidens hovedinnhold

– Kommer til å doble elsykkelsalget

– Å sykle på elsykkel har ikke noe med latskap å gjøre, men det gir sykkel som framkomstmiddel en ny dimensjon

Artikkelen er over 6 år gammel

Sykkel og Fritid i Hamar solgte 90 elsykler i hele 2014. Fem måneder ut i 2015 har de allerede solgt 80 nye!

Å kjøre rundt på elsykkel har ikke noe med om man er lat eller ikke å gjøre. Det gir rett og slett sykkel som framkomstmiddel en ny dimensjon, sier Rune Nyhus, som har spesialkunnskap om elsykkel hos Sykkel og Fritid i Hamar.

Spesialbedriften som holder til i en kjeller ved Maxi har fått et nytt bein å stå på. Daglig leder Ronny Aspesletten er den første til å innrømme at elsykkelen var et kjærkomment produkt i porteføljen.

– Det tradisjonelle sykkelmarkedet har stagnert og til og med opplevd en lite nedgang. Derfor betyr elsyklene mye for oss og har blitt en stor del av virksomheten, forteller han.

LES OGSÅ: Sjekk den effekten med elsykkelen

For samtidig som det gir reelle utslag på bunnlinja, så mener Aspesletten at det for de ansatte har vært både utfordrende og morsomt å bryne seg på en ny teknologi.

– Vi har kurset oss i å rette de vanligste feilene, men har på ingen måte blitt elektrikere av den grunn.

Trend fra Danmark

Hos Sykkel og Fritid så de trenden tidlig, og startet i fjor for fullt med elsykler. Det resulterte i at 90 sykler fant veien til Hamar-asfalt.

Så langt i år nærmer de seg det samme tallet. 80 elsykler er så langt solgt og Aspesletten spår en dobling av fjorårets salgstall ved årets slutt.

– Denne trenden har kommet for å bli. Det tok virkelig av i Danmark der det er flatt som en pannekake, så det er ikke så overraskende at det tar av når det kommer hit, sier Aage Høiby hos Sport1 på Olrud.

Også de merker pågangen, og Høiby forteller om en kundegruppe som har forandret seg.

– Da dette kom var det i stor grad de eldre som slo til på elsykler, men nå ser vi at det blir yngre og yngre kjøpere.
Rune Nyhus forteller at kjøperne av elsykkel hos de har vært mellom 13 og 90 år!

– Batteriene tåler mye

En elsykkel har en rekkevidde på mellom seks og ti mil. Men i motsetning til en elbil så kan man bare trå til hvis man går tom for strøm.

På de fleste modeller kan man jo også justere hvor mye assistanse man skal ha av motoren, noe som igjen påvirker rekkevidden.

– Hva vet dere om forringelse av batterikapasitet?

– Batteriene skal tåle opp mot 700 ladinger før man eventuelt opplever forringelse. Foreløpig har vi hatt forbausende lite reklamasjon og reparasjon, sier Aspesletten.

– Opplever dere at prisen skremmer folk?

– Egentlig ikke. 80 solgte sykler så langt i år forteller vel at mange ser på dette som en god investering.

Hos begge sykkelforretningene snakker de om helsegevinsten det er for mange fordi de med en elsykkel i garasjen faktisk kommer seg ut.

– Jeg solgte til ei dame fra Vangsåsen i fjor. For henne ble det med en gang mer aktuelt å sykle til Hamar og hjem igjen når hun fikk hjelp av motor opp bakkene på vei hjem, forteller Aage Høiby.

Egen kjørestil

Det som er med en elsykkel er at man må lære seg å sykle på en ny måte. Elmotoren justerer sin kraftassistanse i forhold til ditt momentum på pedalene, slik at det å evne å holde et jevnt moment gjør at du får bedre hjelp av motoren enn om du sykler i «rykk og napp».

Velg riktig motor

Et annen moment når man skal kjøpe elsykkel er hvilken motor man skal velge. Det finnes tre hovedtyper motorer på elsykler per i dag, og det går på hvor disse er plassert. I fornav, i baknav eller sentermontert motor i kranken. Batteriet kan også være plassert på forskjellige steder, men følger gjerne motorens plassering. De vanligste stedene å plassere batteriet er integrert i bagasjebærer, montert på underramme eller integrert i sykkelrammen. Batteriets plassering spiller også en stor rolle for hvordan sykkelen oppfører seg.

Slik skiller Rune Nyhus de forskjellige motorplasseringen:

– En plassering baknavet gir sykkelen en sportslig karakter. Man har gjerne utvendige gir og opplever et skyv.

– Motorplassering i fornavet gjør at du «blir dratt», og disse syklene har gjerne innvendig giring og dette finner man stort sett på de fleste klassiske damesyklene.

– Midtmontert motor gid best tyngdepunkt. Det er lavt og gir en sterk sykkel. Det tåler mye og går bedre med hard belastning.

Ulik motorkraft

I dag finnes det stort sett batterier med en spenning i volt på enten 24 eller 36, der 36 gir best effekt. I tillegg forteller watt-timer deg noe om hvor mye energi som er lagret i batteriet og vil ha stor betydning for hvor langt man kan regne med å ha assistanse.

Nettopp på grunn av dette er det svært viktig å få teste en elsykkel før du går til innkjøp, og man bør ha en forming om bruksmønster.

– Det er viktig å teste den nøye både med og uten assistanse, for da kjenner man bedre hvordan sykkelen går og fungerer. Den skal også gå lett selv uten motorassistanse, sier Ronny Aspesletten og Rune Nyhus.