Gå til sidens hovedinnhold

SocialCee vil ut i verden

Hamar-firma på plass i Boston for å lære av de beste

Artikkelen er over 6 år gammel

Her er Kenneth Akselsen i Boston for å få kunnskap om hvordan SocialCee skal kunne slå an internasjonalt.

Jeg er her for å lære av de beste av de beste innen business og teknologi, sier daglig leder Kenneth Akselsen og smiler.

Vil ut i verden

I løpet av en intens uke gjennomgår deltakerne noe som er blitt beskrevet som en superintensiv MBA (akademisk grad: Master of business administration), der de møter de blant annet de beste professorene fra teknologiuniversitetet MIT og fra Babson.

Hamar-firmaet har nemlig blitt plukket ut av Innovasjon Norge til å være med på GET (Global Entrepreneurship Training), et kompetanseprogram for start-ups som ansees å ha et stort potensial.

– Vi kunne ha valgt å være et byrå for Innlandet. Da ville vi nok ha prioritert litt annerledes i starten, og hadde sannsynligvis hatt fetere lønnskontoer enn vi har i dag. Men helt siden oppstarten har vi alltid hatt ambisjoner om å satse internasjonalt, sier Akselsen.

I 2012 ble SocialCee etablert på Hamar. På under tre år har firmaet, som lever av å gjøre kommunikasjonen i sosiale medier lønnsom for bedrifter og organisasjoner, vokst til 18 ansatte (ti i Norge, åtte i et heleid datterselskap i Gdansk i Polen). I tillegg er det etablert salgspartnere i Sverige og England, og egen ansatt i Finland er nettopp kommet i gang.

– De tilbakemeldingene vi får fra kunder og partnere i Norge og internasjonalt er at løsningene våre dekker et stadig økende behov. Spesielt morsomt er det jo når vi klarer dette med små ressurser, og begrenset tilgang på risikokapital. Det viser at vi har noe å fare med, og at det er noe i konseptet og den ideen vi har utviklet som har truffet en nerve også utenfor landegrensene.

Rent konkret leverer SocialCee en såkalt skybasert dashbord-løsning, som muliggjør kundeservice, markedsføring, kundeinnsikt og datafangst innen sosiale medier. Målgruppen er hovedsakelig mellomstore og større bedrifter, og på kundelisten finner vi blant annet Norwegian, Specsavers, Manpower og Eidsiva.

Teknologiløft

– Hvorfor vil dere ut i verden?
– Ambisjoner og motivasjon, og fordi vi mener vi sitter på noe unikt. Vi har hele tiden hatt veldig lyst på å nå ut internasjonalt og da gjelder det å tørre og hoppe. For oss er det det som gjør livet morsomt.

SocialCee-gjengen mener de skiller seg ut fra mange andre start-ups når det kommer til programvare for å håndtere sosiale medier.

– Vi har finansiert mye av selskapets teknologiutvikling ved hjelp av byrådrift og konsulentvirksomhet. Men det er hyggelig å se at stadig mer av inntektene våre kommer fra lisens på teknologiplattformen socialcee.com. Stadig flere kunder tar i bruk den selvbetjente løsningen.

Nå jakter de investorer:

– Vi har et godt Innovasjon Norge-samarbeid, men skulle ha likt å se litt mer risikovilje fra de med penger i Innlandet.