To eldre bankkunder svindlet for 350.000 kroner

ADVARER: Siv Stenseth i Sparebank 1 Østlandet advarer mot svindel etter at to kunder ble lurt for 350.000 kroner.

ADVARER: Siv Stenseth i Sparebank 1 Østlandet advarer mot svindel etter at to kunder ble lurt for 350.000 kroner. Foto:

Sparebank 1 Østlandet advarer etter at to eldre kunder ble svindlet for 350.000 kroner.

DEL

Det kalles Olga-svindel, og retter seg mot eldre. Navnet stammer fra at det spesielt eldre kvinner som rammes.

- Vi har hatt et par tilfeller med eldre kunder de siste dagene og det beløper seg opp mot 350 000 kroner. Det er mye penger. Og i tillegg er det en vond og trist hendelse for de som opplever det, forteller kommunikasjonsdirektør Siv Stenseth i Sparebank 1 Østlandet.

Fem saker

- Fra april til i dag har vi hatt fem saker av Olga- svindel, der det største beløpet er cirka 350.000 og 270.000 kroner. De siste dagene har to damer på rundt 70 år fra Hedmark blitt svindlet.

Slik skjer Olga-svindelen: Svindlerne ringer opp og seier de er fra banken. De forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger over telefonen,

– Det er ikke slik vi opererer. Ikke del ut informasjon verken på telefon eller mail. Vi spør ALDRI etter BankID-informasjon, pin-koder eller påloggingsinformasjon, sier Stenseth.

Svindelen er avansert for man har «spoofet», det vi si at man har kopiert telefonnummeret til banken, slik at det ser ut som om man ringes opp fra bankens kundesenter.

– I tillegg snakker de godt norsk og oppgir typiske norske navn.

Rådene

Her bankens hennes råd til kundene:

1. Aldri oppgi kontoinformasjon, bankID-koder eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.

2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.

3. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

4. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

5. Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.

6. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.


Artikkeltags