Gå til sidens hovedinnhold

Slik trener du utendørs

Koigen i Hamar er blitt sitt eget lille treningssenter. Her får du tips og råd om hvordan du får effekt av utetreningen.

Artikkelen er over 6 år gammel

Her får du gode tips om hvordan du får mest ut av treningsapparatene som for ganske nøyaktig ett år siden ble gitt til Hamar i et spleiselag mellom Lions og kommunen.

På treningsplassen står det 10 forskjellige apparater som hver for seg har en haug med bruksområder.

Sammen med Espern-PT Stian Fjellstad Nielsen skal vi vise de mest effektive og smarte øvelsene for deg som vil ta en liten treningsøkt mellom all soling og bading.

– Disse apparatene er uten vekter, slik at det er din egen kropp som gjør belastningen, sier Fjellstad Nielsen.

I og med at man i stor grad skal løfte egen vekt, så er faren for å gjøre feil mindre.

Store muskelgrupper

– Jeg vil anbefale de treningsivrige å fokusere på de store muskelgruppene; biceps, triceps, ryggmuskulatur, lår, bryst, mage og rumpe. Det er absolutt mulig å få en god økt med utbytte om man bruker et kvarter til en halvtime her nede, sier treneren til Hamar Dagblad.

Jeg går tre kilometer hver morgen og gjør 75 repetisjoner på noen av apparatene

Asbjørn Meland (80) - se egen sak lengre ned

 

 

 

 

 

Asbjørn (80): - Jeg trener her hver morgen

Hver eneste morgen så lenge det er bart trener Asbjørn Meland på 80 år med styrkeapparatene på Koigen.

- Dette er veldig fint. Jeg er glad for at disse har kommet opp, forteller den spreke 80-årignen til Hamar Dagblad.

Han forteller at  han hver dag kommer seg opp av senga og tar på seg joggeskoa. Da går han tre kilomter i Mjøs-landskapet og avslutter runden nede på treningsapparatene på Koigen.

- Jeg gjør da 75 repetisjoner på endel av apparatene.

- Hva gjør det med deg?

- Det har alt å bety. Jeg er 80 år, men har stor glede av å holde meg i form.

Asbjørn får noen tips av Stian om hvordan han kan øke belastningen, før han takker og farter videre.