Forventer turistrekord i Hamar etter pangstart

GODE DAGER: Ved Torps legesenter nyter bobilturistene Petra Kaspar og Andreas Kuebler fra Stuttgart de siste dagene i Norge.

GODE DAGER: Ved Torps legesenter nyter bobilturistene Petra Kaspar og Andreas Kuebler fra Stuttgart de siste dagene i Norge. Foto:

Solide besøkstall på Hamar-festivalene, flere utenlandske turister til Norge og flere nordmenn som ferierer innenlands. Nå våger turistsjefen å håpe på rekordsommer.

DEL

– Hamar er et pent sted, sier Petra Kaspar og Andreas Kuebler fra Stuttgart, som nyter de siste dagene i Norge på stranda ved Torps legesenter.

Den oppfatningen deles av det nederlanske samboerparet Thijs Wilmink og Marjon Berkel:

– Det er veldig rent og pent her. Ikke noe plast eller søppel å se, og veldig pen natur. Vi ser etter hva vi bør oppleve her i Hamar-området, sier samboerparet Thijs Wilmink og Marjon Berkel.

Paret fra Almelo er innom turistkontoret for å få tips og råd om hva de bør se og oppleve i Hamar, før ferden går videre på deres ti dager lange rundreise i Norge.

Sommeråpent-effekt

For turistsjef Merethe Sandum ser starten på sommerferien lovende ut. Totalt sett ble det registrert 453.000 kommersielle overnattinger i Hamar-regionen i fjor. 44.000 flere enn året før.

– Vi har en drøm om å passere 500.000 i 2018. Utsiktene ser veldig bra ut. Vi opplever at det kommer mye turister, særlig fra Tyskland, Sverige og USA. Og forventningene i statistikkene til Innovasjon Norge og Virke Reise er høye. Samtidig har festivalene i juni-Hamar satt besøksrekorder, og det kom folk i hopetall til St. Hans-arrangementene på Atlungstad og Domkirkeodden. Det skjer mye her og det drar folk hit, sier Sandum.

HAMAR-BESØK: Nå strømmer turistene til Hamar. Turistsjef Merethe Sandum ga samboerparet Thijs Wilmink og Marjon Berkel tips om hva de kan se i området.

HAMAR-BESØK: Nå strømmer turistene til Hamar. Turistsjef Merethe Sandum ga samboerparet Thijs Wilmink og Marjon Berkel tips om hva de kan se i området. Foto:

Skibladner er i gang med kommersiell rutetrafikk. Skafferiet åpner igjen i juli. Hamar har fått sin nye klatrepark på Domkirkeodden. I Stange Vestbygd skal mat og drikke lokke folk til regionen.

Nå er det mer hektisk på turistkontoret enn noensinne. Sandum mener Sommeråpent-effekten har kommet for fullt.

Samtidig er det en nasjonal trend å feriere mer innenlands, på toppen av alle utenlandsreisene vi unner oss. 58 prosent av nordmenn sier de skal på utenlandsferie denne sommeren og 35 prosent sier hytta i Norge blir en del av sommerferien.

– Med tanke på vår beliggenhet så gir det i seg selv grunn til optimisme. Hamar-regionen ligger jo midt i hytteregionen Innlandet, sier Sandum, og legger til:

– Det er noe med at Norge er ditt nærmeste ferieland.

Mer markedsføring

Hamarregionen Reiseliv har satset på markedsføring. Juni-festivalene ble markert med fellesstunt i sosiale medier. Nasjonalt og internasjonalt skal samarbeidet i Visit Oslo-regionen gi et videre løft.

– Nylig fikk vi opp et filmteam hit. De filmet fire flotte damer på kafeen Larsen, filmet ved Stupetårnet og Koigen og fikk med seg et fullsatt torg under Kirsten Flagstads-festivalen. Filmen skal brukes til markedsføringen av Norge – nasjonalt og internasjonalt, sier markedsansvarlig Monica Blikstad i Hamarregionen Reiseliv.

– Noe dere savner her?

– Vi må slutte å tenke på hva vi mangler. Vi har ikke de store fornøyelsesparkene. Her er det mer nedpå aktiviteter. Produktene som folk vil ha har egentlig vært der hele tiden. Nå er det bare å åpne døra og slippe flere inn, sier Blikstad.

– Med rett markedsføring treffer vi de rette menneskene. De pengesterke turistene som vil tilbringe tid og bruke i regionen vår. Det er de vi gjerne vil ha tak si, skyter Sandum inn.

– Et sjansespill

Inne på Quality Astoria Hotell har en ferierende hotelldirektør Vidar Haugen trukket på seg shortsen. Likevel setter han av litt tid til å se tilbake på en hektisk juni:

– Juni har vært en veldig bra måned, med alle typer gjester innom hotellet vårt. Fra bussturister til folk som besøker de lokale arrangementene. Og det har summet i mange språk i frokostsalen vår.

FERIE: En ferierende hotelldirektør Vidar Haugen er spent på hvordan juli og august blir etter en solid juni-måned på Astoria.

FERIE: En ferierende hotelldirektør Vidar Haugen er spent på hvordan juli og august blir etter en solid juni-måned på Astoria. Foto:

– Juli er mer et sjansespill. Man er nesten avhengig av at folk kommer på døra di, for da roer det seg veldig på arrangementsfronten i Hamar. I august tar trafikken seg opp igjen, sier Haugen.

– Men hva er forventningene?

– Vi satte omsetningsrekord i fjor, og det ser ut til at vi gjør det veldig bra i juni i år. Derfor er vi veldig spente på juli og august.

Artikkeltags