Jo E. Brenden

Lukter internasjonal TV-suksess

Med fire millioner kroner i støtte kan produsent Arild Halvorsen lage dramakomedien for barn og ungdom, som han og Fabelaktiv har drømt om lenge.
Publisert
DEL

– Endelig. Nå vet vi at denne serien blir en realitet, sier en lykkelig Arild Halvorsen hos Fabelaktiv.

Jeg kan vel være litt «høy og mørk» der borte og si: «Vil dere være med oss eller ikke?»

Arild Halvorsen, produsent Fabelaktiv

Filmes i Hamar?

En idé om en feelgood humordramaserie for barn og ungdom, spunnet fram i Hamar, har skapt begeistring i film- og TV-miljøene i Norge.

FØRSTE EMMY: Arild Halvorsen og Fabelaktiv mottok sin første Emmy i 2014.

FØRSTE EMMY: Arild Halvorsen og Fabelaktiv mottok sin første Emmy i 2014.

UNGDOMSKRIM: «Trio» ble en stor TV-suksess. Nå skal det lages dramakomedie.

UNGDOMSKRIM: «Trio» ble en stor TV-suksess. Nå skal det lages dramakomedie.

NY SUKSESS? Ved påsketider kommer «En for alle» på TV.

NY SUKSESS? Ved påsketider kommer «En for alle» på TV. Foto:

TIL MIAMI: I februar reiser Arild Halvorsen til Miami for å selge blant annet «Helium».

TIL MIAMI: I februar reiser Arild Halvorsen til Miami for å selge blant annet «Helium». Foto:

I forrige uke kom nemlig nyheten om at Fabelaktiv får fire millioner kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt (NFI) til serien «Helium».

I serien møter seerne Martin som opplever sin første forelskelse, men får heliumstemme i møte med Dalia.

– Hva betyr tildelingen av NFI-midler for Fabelaktiv?

– Det trygger virksomheten her på huset, og så flytter det Fabelaktiv en divisjon høyre. Til produksjonene våre forsøker vi å rekruttere mest mulig folk fra regionen vår, for nå er det veldig mye bra kompetanse å hente herfra.

– Alle i TV-bransjen vet hvor vanvittig lange prosesser som ligger bak slike prosjekter. Mange ganger blir ting skrinlagt. Vi startet innsalget av denne TV-serien til NRK for et år siden, og siden har NRK vært en støttespiller og vært med og betale for utviklingen.

Det er mye penger som skal på bordet.

– Når vi fikk NFI-midlene så fikk vi alle en «utpustfølelse», selv om det må skaffes ganske mye mer penger. Nå skal internasjonalt salg på plass. Vi drar i gang presalget til Sverige, Danmark, Finland og Tyskland. Og så skal vi jobbe videre med å selge « Helium» til Nederland, Belgia og Frankrike. Da har vi også kommet i gang med å søke de overnasjonale fondene, som Nordisk Film- og TV-fond og Creative Europe, som deler ut mediepenger i EU. Men vi er optimister og regner med å være i gang med de første opptakene allerede om 12 måneder. Det er målet.

– Blir Hamar kulisser?

– Jeg håper det. Det kommer an på om Hamar kommune og/eller andre regionale aktører er med på toppfinansieringen, som vanligvis ligger på et sted mellom 2,5 og 5 prosent av totalbudsjettet. Da vi spilte inn serien «Trio», så var Skjåk kommune og regionen der oppe inne med store midler.

– Å lage TV er et stort spleiselag. Men: Det finnes ingen bedre forretningsmodell enn det vi kan komme med, når vi lykkes. Vi kommer altså bærende med 20 millioner kroner, nasjonale og internasjonale penger, som kommer utenfra. Og vi bruker alt her.

Humordrama

«Helium»-serien blir i første omgang på 13 episoder, og målgruppen er barn og ungdom i alderen ni til 12 år.

– Det lages ikke så mye norsk humordrama for barn. NRK har laget en sitcom-aktig serie (red.anm. «Alle sammen sammen»), men vi forsøker å ta dette et steg videre. I uttrykket går vi vel samme vei som «Modern Family». Det blir altså mer ute på location. Vi skal på kino, skoler og rundt omkring. Spilles serien inn i Hamar så må vi vel innom Koigen og Stupetårnet, sier Halvorsen.

ADRENALIN-TV: En heftig scene fra «En for alle».

ADRENALIN-TV: En heftig scene fra «En for alle». Foto:

13. februar reiser Halvorsen til den gigantiske TV-messen Kid Screen Summit i Miami. Han gleder seg:

– Jeg kan vel være litt «høy og mørk» der borte og si: «Vil dere være med oss eller ikke?» For vi vet at dette blir ... dritfett, sier Halvorsen og smiler.

Med seg i bagasjen har han også barne-TV-realityen «En for alle», der barn konkurrerer ute i den norske villmarken.

I andre etasje på Fabelaktiv-bygget nede på Espern sitter Bjørn Thomassen og redigerer serien, som skal vises på norske TV-skjermer til høsten. Raske klipp, heftige actionscener, spektakulære levende bilder fra droner og actionkameraer dukker opp på to store redigeringsskjermer.

Det går fort og man merker at man TV-teknisk har gått noen sjumilssteg fra den første store Fabelaktiv-suksessen, «Kykkelkokos», som ble produsert i sju år fra oppstarten av programmet i 1996.

– Det blir mange som kommer til å si «Wow!» på standen av dette, sier Halvorsen fornøyd.

Han har vært med på å lage «Gnottene», «Pysjpopbaluba», «Energikampen» og mye annen TV fra Hamar. Og han har vært med og hentet hjem to Emmy-priser til Hamar; i 2013 og 2016.

– Fremdeles er det mange av oss som jobber her som har DNA’et som Jørn Kolsrud og Bjarte Ytre-Arne plantet i oss for mange år siden. Forskjellen er at vi er blitt veldig trygge på det vi holder på med. Og vi er fremdeles nyskapende og nysgjerrige.

PENSJONSERT: I vinduet ligger en av Gnottene, som var Fabelaktivs første internasjonale TV-satsing.

PENSJONSERT: I vinduet ligger en av Gnottene, som var Fabelaktivs første internasjonale TV-satsing. Foto:

Artikkeltags