Gå til sidens hovedinnhold

Tydelig profilendring på Torghjørnet - slik ønsker de at senteret skal bli

Torghjørnet har fått en rekke nye etableringer det siste året og fellesnevnerne er miljø, bærekraft og gjenbruk, og med dette kan det se ut som det er staket ut en klar retning for den videre driften av kjøpesenteret.

– Det er en riktig observasjon, sier eiendomssjef i Utstillingsplassen Eiendom, Nils Olssøn Østby-Deglum.

Vil blåse liv i senteret

Man skal ikke gå veldig mange måneder tilbake i tid før senteret som tidligere var et naturlig møtepunkt i byen lå bortimot brakk. Frisøren, apoteket og Narvesen drar riktignok en del folk, men utover dette var det liten grunn til å oppsøke Torghjørnet om man ser bort fra helseforetakene lenger opp i etasjene. Med blant annet PS Dans, Stitsj, BUA og Uff X Resirkula på plass framstår senteret nesten revitalisert.

– For et år siden sto vi her med et relativt tomt kjøpesenter og vi har hatt fokus på å blåse liv i senteret igjen og skape aktivitet, men Torghjørnet vil nok aldri bli et tradisjonelt kjøpesenter igjen, sier Østby-Deglum og kollega Terje Kojedal.

Fokus på bærekraft

På BUA i kjelleren kan du låne idretts –og friluftsutstyr gratis, på Uff x Resirkula kan du kjøpe brukte klær og i andre etasje kan du få kjøpt brukte bøker for en veldig billig penge. Samtlige tilbud ser ut til å ha blitt tatt godt imot og dette er en retning Kojedal og Østby-Deglum ser for seg å rendyrke.

– Det er spennende å skape et sted som baserer seg på bærekraft. Vi har valgt å tenke helt nytt og vi tror dette er positivt for sentrum. Jeg tror ikke vi finner mange eksempler på tilsvarende satsing, sier Østby-Deglum.

For å få inn denne type aktører på senteret er pris helt avgjørende.

– Ved å ha gunstige leiepriser gir vi muligheten for den slags butikker, sier Kojedal.

Trekker til seg mye unge

Da Home Workspace etablerte seg i andre etasje ble det utelukkende brukt overflødig innredning fra andre bygg i Utstillingsplassens portefølje og dette er helt i tråd med retningen de har staket ut for senteret.

– Dette med miljø, bærekraft og gjenbruk er noe som er viktig for oss og det er noe som opptar ungdom. Og det er de som er framtida. Vi ser at PS Dans har etablert et bra sted som trekker til seg mange unge og med Uff-butikken har senteret fått noe unikt å tilby ettersom dette er den første butikken av dette slaget utenfor Oslo, sier Østby-Deglum og Kojedal som fortsatt har en del areal å fylle på senteret.

– Det er fortsatt noen gode lokaler som er ledige. Vi er i kontinuerlig dialog med potensielle leietakere uten at noe er spikret ennå. Det er mange ting vi ønsker å få hit og da fortrinnsvis aktører som er i tråd med den retningen vi nå har staket ut når det gjelder miljø og bærekraft. Men vi lukker ikke døra for noen, sier Kojedal.

De tror at potensielle interessenter legger merke til at det nå er langt større aktivitet på kjøpesenteret, noe som trolig vil gjøre de ledige lokalene mer attraktive.

– Alt går lettere når vi har butikker som funker, sier de.