Uglem: – Reiselivet må tilpasse seg en ny tid

Da Kari Uglem takket ja til å bli regionens nye reiselivssjef i høst var korona ikke i noens bevissthet. Nå må hun forberede seg selv og medlemsbedriftene på en helt spesiell sommer.

DEL

Kari Uglem innser at sommeren 2020 blir helt annerledes enn hun det hun så for seg da hun tiltrådte som reiselivssjef oktober i fjor.

Det kommer ingen tyskere, nederlendere eller kinesere denne sommeren, så da dreier det seg om å dra utlandet til Innlandet i sommerkampanjen «@internasjonalokal», utviklet i samarbeid med kommunikasjonsbyrået Anti.

På PC-en til reiselivssjefen dukker navnene på utenlandske reiselivsdestinasjoner opp men man finner bildemessig en motsvarighet i Hamarregionen. Et bilde av arkitekturen på Hamar bibliotek kryssklippes med Bilbao, den nordspanske byen kjent for Guggenheim-museet.

– Vi finner vårt Toscana i Stange vestbygd, vårt Miami på Atlungstad, vårt Florida Keys på Mjøsa, vårt California på Koigen, vårt Louvre på Domkirkeodden og Munch er jo Løten, sier Uglem.

Skjulte skatter

På et halvt år er hun blitt oppriktig entusiastisk overfor området hvor hun skal løfte fram mulighetene for å lokke turister på besøk.

– De første to månedene var jeg rundt og besøkte medlemmer og bedrifter, og hver dag var en opplevelse med skjulte skatter som kom fram.

– Hva overrasket deg mest?

– Alt det flotte som finnes her. Mange av opplevelsene er fortsatt ukjente for mange, så potensialet er stort for å få flere gjester hit. Vi har så utrolig mye å vise frem og være stolt over. Opplevelser er det nok av. Nå må vi bare få det ut til alle som skal på Norgesferie i sommer.

– Vi har kjørt en prosess sammen med medlemmene for å finne ut hva som er våre drivere. Det er Mjøsa, Munch og snø og vinter. Det er vi blitt enige om. Også skal vi først og fremst henvende oss til Norge, Norden, Tyskland, Storbritannia og USA.

Men i år blir det bare innlandsturister.

BILBAO: Hamar bibliotek blir sammenlignet med Bilbao i den nye kampanjen.

BILBAO: Hamar bibliotek blir sammenlignet med Bilbao i den nye kampanjen. Foto:

– Det kom jo som en overraskelse. Jeg hadde akkurat blitt kjent med reiselivet og vi begynte å legge mange spennende planer, som skulle settes i verk. Plutselig var alt stengt. Alt endret seg i løpet av en time., sier Uglem.

Først handlet det om å skaffe oversikten og snakke med medlemmene:

– Skikkelig krisehåndtering. Før man begynte å se framover. Nå har vi gjort noen endringer, så blir det spennende å se om det blir varige endringer eller går vi tilbake til 10. mars når alt blir åpnet igjen. Jeg tror ikke det blir normale tider, på lenge.

Uglem forteller om også prosesser som har blitt framskjøvet:

– Vi har hele tiden nærmet oss det digitale. Nå har vi tatt et stort steg inn i det digitale. Arbeidslivet og reiselivet, ja alt kommer til å bli endret.

Hamarregionen Utvikling og Reiseliv rakk å lansere det digitale turistkontoret, som kunne besøkes med VR-briller, og som senere skulle tas ut på nettet. Så kom korona.

– Da skal vi skynde oss og gjøre det tilgjengelig på nettet. Det vil nok gå fort. Alt skal være på plass til sesongen starter.

– Mange nærturer

– Ja, hva er magefølelsen din når det gjelder denne sesongen?

– Jeg tror det blir mye korte turer, nærturer og dagsturer i nærområdet. Når jeg sier nærområdet så tenker jeg aksen Oslo-Lillehammer. Veldig mange kommer til å forflytte seg innad i Norge, så vi vil også få en del turister fra andre deler av landet. Også kan det hende at det blir litt kortere ferie år; at mange velger å korte inn på sommerferien for å ta ut en lengre ferie neste år. Spare ferie.

– Samtidig tror jeg at mange har lyst til å oppleve ting når de har fri. Derfor blir det mange korte turer.

– X-faktoren er jo det norske sommerværet, som kan slå ut i alle retninger.

– Der har vi i Hamarregionen en fordel i det stabile klimaet. I kombinasjon med flotte turområder. Det er jo et vell av turmuligheter her.

Uglem venter i spenning på nye retningslinjer fra myndighetene rundt smittevern, som kommer 15. juni. Fram til da er det ikke helt innafor å klumpe seg tett sammen på Koigen eller andre steder.

– Smittevernbestemmelsene har en avgjørende virkning på reiselivet. Blant annet hvordan museer og opplevelsesparker skal kunne ta imot folk. Men reiselivsdestinasjonene vil klare å tilpasse seg de retningslinjene de får, sier Uglem og legger til:

– Dette er uansett tiden for å tenke annerledes. Tid for å tilpasse seg den situasjonen vi er i.

– Er det Hamarregionens gylne mulighet?

– Ja, og det er Norges mulighet. Ikke bare i år, men også neste år. For denne situasjonen blir vedvarende. Gjennom høsten, vinteren og inn i neste år. Her er det mulighet for reiselivsaktørene til å ta tak i det de er gode på og tilpasse seg nye bruksområder. Og det er fantastiske bedrifter vi har som medlemmer, for mange har allerede begynt å tilpasse seg en helt ny tid.

– Anno Museum og Atlungstad Brenneri er god i gang med arbeidet. Kirsten Flagstad Museum og Flagstad-festivalen tilpasser seg en mer digital hverdag. Spennende arbeid på mange områder.

– Men råder er: Det enkle er det beste. Vi må få fram det vi er gode på. For vi har det. Vi skal bare dyrke det vi er gode på, og gjøre mer av det.

Store endringer

– Hvordan blir det når grensene endelig åpnes igjen, og utlendingene strømmer tilbake til Norge?

– Det vil ta tid. Jeg har snakket med kolleger, sett litt på trender og vurdert og spekulert. Det eneste vi er sikre på er at vi ikke vet.

– Et scenario er at vi går tilbake slik det var. Lite trolig. Det andre scenarioet er at vi får «korridorer», det vil si noen verdensdeler hvor man kan reise seg imellom. Det ene er hva du får lov til av myndighetene, det andre er hva du føler er trygt. Kanskje blir det noen slike korridorer mellom Norden?

– Men etter hvert vil ting ta seg opp igjen. Da står det på hva flyselskapene foretar seg, og også der vil det komme en kjempeendring. Reiselivet vil måtte operere mer bærekraftig, fordi kunden stiller krav til det. Det blir et enda stekrere fokus på bærekraf framover.

– Så, blir det en bra eller dårlig sommer for det lokale næringslivet?

– Det er 1000-kronersspørsmålet. Jeg tror dette er selve transformeringssommeren.

– I en krise så skapes det alltid muligheter for noe nytt.

Artikkeltags