Ut i byen for å lære

LÆRERIK BYVANDRING: Stig Vaagan (foran) er lektor ved Hamar Katedralskole og har sammen med Lage Thune Myrberget utviklet en app som elevene ved skolen i forrige uke brukte for å lære om Hamar nå og i framtida. Elevene satte pris på denne metoden.

LÆRERIK BYVANDRING: Stig Vaagan (foran) er lektor ved Hamar Katedralskole og har sammen med Lage Thune Myrberget utviklet en app som elevene ved skolen i forrige uke brukte for å lære om Hamar nå og i framtida. Elevene satte pris på denne metoden. Foto:

Sosiologielvene på andre og tredje trinn ved Katta fikk i forrige uke teste en app for å lære om byutviklingen i Hamar og denne måten å tilegne seg læring på så ut til å falle i smak.

DEL

Skoleverket får ha oss unnskyldt, men det å sitte ved skolepulten hele dagen for å suge til seg kunnskap kan lett framstå som litt monotont og tankene kan fort vandre til helt andre arenaer når strømmen av informasjon blir for massiv. Lektor ved Hamar katedralskole, Stig Vaagan, har skjønt dette og ønsket å gi elevene en annerledes måte å ta til seg læring på.

KJENTMANN: Lektor Stig Vaagan har i forbindelse med sitt politiske verv vært med i mange av prosessene når det gjelder byutvikling og fungerer som kjentmann.

KJENTMANN: Lektor Stig Vaagan har i forbindelse med sitt politiske verv vært med i mange av prosessene når det gjelder byutvikling og fungerer som kjentmann. Foto:

«Hamar nå og i framtida»

Løsningen på det ble å sende elevene ut på en byvandring geleidet av mediet de alltid har for hånden, nemlig mobiltelefonen. Vaagan har nemlig i samarbeid med Lage Thune Myrberget utviklet en app med det formålet å lære brukerne om det som skjer i Hamar når det gjelder bygging og utviklingen. Ved hjelp av appen navigerte elevene seg fram til elleve ulike lokasjoner i byen og ved hvert stoppested kunne appen fortelle litt om det de så.

Appen er på en måte nåtidens ekvivalens til den historiske appen Thune Myrberget utviklet i fjor.


FORNØYDE: Stig Vaagan og Lage Thune Myrberget viser fram appen som de har utviklet i fellesskap.

FORNØYDE: Stig Vaagan og Lage Thune Myrberget viser fram appen som de har utviklet i fellesskap. Foto:

GODE TILBAKEMELDINGER: Elevene fra Katta satte pris på å komme seg litt bort fra skolebenken.

GODE TILBAKEMELDINGER: Elevene fra Katta satte pris på å komme seg litt bort fra skolebenken.

Gode tilbakemeldinger

Mens det var Per Eiliv Sandbergs utømmelige kunnskapskilde som ble brukt til å utforme den historiske byvandringen er det Stig Vaagans førstehåndskunnskap om byggeprosjekter i Hamar som er brukt for all det er verdt i den nye appen.

I kraft av sitt politiske verv i Venstre har han nemlig vært med på mange av prosessene som nå er i ferd med å materialisere seg i bybilde.

– Hadde det vært opp til meg ville det blitt mer undervisning som dette. Tilbakemeldingene fra elevene er gode og jeg synes det er viktig å fremme humanistiske fag som dessverre blir nedprioritert i skolen i dag, sier Vaagan.

«Hamar nå og i framtida» er temaet når elevene sendes ut i byen i tre timer.

– Tidligere var det gjerne bybranner som styrte byutvikling, men nå er det mer rivingsvedtak. Når elevene får innføring i byggeprosesser prøver vi også å diskutere litt rundt dette. Hva vår vi og hva mister vi? Byggeprosesser får alltid følger, sier Vaagan.


Artikkeltags