Gå til sidens hovedinnhold

Slik vil de forandre strandsonen

Her er planene til «Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone»

Artikkelen er over 6 år gammel

– Her er beviset på at vi kan lage en jernbanefri strandsone for en billig penge, sier Geir Bjørnar Smebye.

– Se på disse tegningene. Slik vil Hamar bli uten jernbanen. Og vi kan lage området flott uten å blakke kommunen, sier leder i Folkeaksjonen for jernbanefri sone, Geir Bjørnar Smebye.

Presentasjon

Aksjonsgruppa presenterte planene sine for politikerne i Hamar på biblioteket i går.

Sivilarkitekt Kjell H. Bjørklund har tegnet planene på oppdrag fra aksjonen.

– Det viktigste er at det landskapet som deles av jernbanen i dag blir sammenhengene, forteller Bjørklund.

Smeby understreker at planene er nøkterne:

– Planene danner en idé for hvordan strandsonen kan se ut uten jernbanen. Vi har jobbet etter prinsippet at dette ikke skal bli en vanvittig kostbar sak. Derfor tar vi utgangspunkt i den gamle muren på åttemetersplanet og at det gamle politihuset skal få ligge der det ligger og at Skibladner fortsatt skal få bruke Skibladnerbrygga. Og at lekeplassen blir liggende der den ligger.

Men noen installasjoner har aksjonsgruppa tatt med:

– En ny og mer tidsriktig kiosk på brygga. Vi ser for oss at man kan få inn en plass med et bymuseum eller lignende, og små forretninger eller kanskje et lite kunstgalleri.

– Vi tenker oss at gjestehavn kan utvikles på utsiden av muren. Her vil båtfolket få tiltvang til toaletter, strøm vann og dusj. Og mange vil ha en ny SeaSide. Den har vi også satt av plass til. Inne på den store parkeringsplanen på åttemetersplanet har vi gravd opp et par steder, laget litt dammer og lekebadeplass for barn. Vi kan sikkert få til et par dammer og islagt skøytebane for barna på vinteren.

Og vi ser at ved det gamle politihuset kan man legge til et amfi eller utescene.

Der togstasjonen står i dag kan man ifølge Smeby anlegge et jernbanemuseum, turistkontor eller legge til rette for andre offentlige instanser. Her skal det også være noen parkeringsplasser.

Aksjonsgruppa er opptatt av å bevare kvartalsstrukturen fra byplanen fra 1848:

– Den er helt unik! Det vil si at når man står i Hamar så vil man kunne se ned mot vannet fra alle sidegatene, slik man hadde som utgangspunkt når man lagde den velkjente triangelvinkelen på byen vår. Vi synes den er genial, og den må forlenges ned i parken med gangveier slik at man beholder siktlinjene i byen.

– Våre planer minsker avstanden mellom byen og Mjøsa, uten å flytte Mjøsa nærmere. Og vi mener vi har hatt «magemål» når vi laget disse planene, selv om denne som alle andre planer krever startkostnader og arbeid. Men vi må nok regne med en regning på noen hundre millioner. Lite sammenlignet med det som er kommet gjennom andre utspill i denne saken.

Positive politikere

Aksjonsgruppa mener politikerne i Hamar har vært for passive, men at toget ikke er gått i jernbanesaken:

– Et samlet kommunestyre burde fra første stund ha sagt at man hadde et krav til veien videre med dobbeltspor gjennom byen vår: At man med de nye jernbanen ikke skulle ødelegge strandsonen i Hamar. Her har de ikke vært tydelige nok. Så langt.

Til stede under presentasjonen var representanter for Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne, Venstre, Høyre, BBL og Kristelig Folkeparti.

– Dette er spennende planer som er i tråd med Hamar Høyres visjoner om utvikling av strandsone og Strandgatepark, sa Knut Fangberget etter å ha sett presentasjonen.

Også flere av de andre politikerne mente planene var spennende.

– Vi gir oss ikke før strandsonen er jernbanefri, sier en kampvillig Smebye.

Bildeserie

Slik kan strandsonen bli