Gå til sidens hovedinnhold

– Vi må ha visjoner og en langsiktig plan

Midt i valgkampen har lysten på å bli Hamars neste ordfører definitivt ikke blitt mindre for Høyres Knut Fangberget.

Artikkelen er over 6 år gammel

– Jeg har veldig lyst til å bli ordfører, fordi jeg har ambisjoner på egne, Høyres og byens vegne, sier en offensiv Knut Fangberget.

Den unnlatelsen vi nå ser i rådhuset skader byen vår

Knut Fangberget

Vil åpne byen

Høyre-statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet er på besøk i Hamar, og Fangberget tegner og forteller ivrig om partiets visjoner i Hamar. Valget av jernbanetrasé står sentralt.

– Der kommer brua til å gå, fra det gamle politihuset og over til klokkespillet. Ødeleggende. Arbeiderpartiet har sett for seg en tunnel ved Bryggeriet. Med mindre man lager noe hentet fra Tusenfryd så lar det seg bare ikke gjøre, sier Fangberget, og legger til:

– Vi må få frigitt strandsonen og flyttet jernbanen for å få virkeliggjort våre byutviklingsambisjoner.

– Nå må ikke Hamar rote seg ut i prosesser som tar lang tid. Dere trenger folk som er effektive og som har visjoner. Det har Knut, sier Aarset.

Høyre-visjonen heter Hamar 2024, det året byen fyller 175 år. Da skal alt være annerledes.

– Vi skal ha fått firefelts E6 og dobbeltspor med jernbane. Og flytoget skal stå på perrongen her på Hamar. Vi har gullkortene, men har vi klart å gripe mulighetene? undrer Fangberget.

– Oslo har sitt fjordby-prosjekt, i Bodø viser Høyre-ordføreren fram den nye byen etter at man har flyttet flyplassen og man gjør det samme i Moss, der en ny moderne by vokser fram. Det må også Hamar gjøre! Det må legges opp til en urban utvikling, mindre bruk av bil og mer bruk av sykkel og buss. Det betyr i realiteten en fortetting av sentrum. Men, i dag opptar jernbanen de arealene som vi trenger for å skape en ny, moderne og grønnere by.

Fangberget drar fram tegninger av «Sjøfront Hamar».

– Mellom Koigen og Tjuvholmen ønsker vi oss en park. Byen skal åpnes mot Mjøsa. Fram mot parken skal det være lav bebyggelse til service og offentlige formål. Parken, som knytter Mjøsa og byen sammen, må ha en stor grad av «wow-faktor», slik at folk og næringsliv lokkes til byen vår.

Fangberget mener at å legge jernbanen i tunnel vil frigjøre over 1.000 mål.

– Det er «real estate» for to milliarder; areal som er utrolig viktig for en by som vil vokse. Nå kan vi rette opp en historisk tabbe begått av NSB for 150 år siden, da de la jernbanen midt gjennom byen.

– Vi må få en kompakt by, og vi vil ta med innbyggerne og næringslivet på råd når vi skal gå i gang med dette store grønne skiftet. Vi må få inn ja-holdning i rådhuset til tilflytting og nyetableringer. Og: Vi må få med Brumunddal, Stange og Tangen i planene våre. For et lokalt område som henger mer sammen vil være ytterligere en impuls for vekst.

– Hvorfor trenger Hamar et politisk skifte?

– Fordi vi har i dag en veldig passiv politisk ledelse, med en vente-og-se-holdning med lite beslutningskraft. Husk, vi sloss mot byer som for lengst har sine planer klare.

– Vi ligger bak i køen, men: fordelen er at vi er den byen som ligger nærmest Gardermoen.

– Høyre har etterlyst visjoner fram mot 2030 og 2050, der man tenker litt lengre fram i tid for hvilken by Hamar skal bli, uten at vi har nådd fram.

– Den unnlatelsen vi nå ser i rådhuset skader byen vår.

– Viktig kontakt

– Blir det morsomt å være ordfører de neste fire årene hvis man bare må spare?

– Det driftsmessige skal vi få kontrollen på, selv om vi skulle ha begynt mye før.

– Det en ordfører og flertallet skal ha fokus på er utvikling. Der har vi en bedre mulighet enn dagens posisjon fordi vi har en unik kontakt opp mot Regjeringen og de andre instansene som snart skal fatte mange viktige beslutninger for Hamars framtid.

Les også vårt møte med BBLs ordførerkandidat, Einar Busterud.

Les også vårt møte med Arbeiderpartiets ordfører, Morten Aspeli.