Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dine høstferiefavoritter

Annonse fra Destinasjon Trysil

Trysil er naturens fornøyelsespark, og det er mye som skjer i den kommende høsteferieuken. For liten og stor.

HEST ER BEST: Bli med Trysil Hestesenter på en kort eller lang ridetur!

Åpne spisesteder i høstferien

Spisestedene og kaféene i sentrum er helårsåpne. I fjellet, på Turistsenteret og i Fageråsen er det litt andre åpningstider. I høstferien holder mange åpent, og du kan gå fra sted til sted!

Knettsetra: Lørdag og søndag, og hver dag i uke 40 og 41, kl. 11-16.

Skihytta: 1.- 8. oktober, kl. 12-17.

Big Horn: 30.09 - 15.10, kl. 16-21.

Happy Faces: Fredag og lørdag fra kl. 17-22.

Café Arena: Hver dag til og med 9. oktober, kl. 9-17.

Peppes Pizza Trysil: Hver dag fra kl. 15-22, både restaurant og take away.

Nero: Fredag-søndag, og hver dag i uke 40 og 41. Søn-tors kl. 10-18, fre-lør kl. 10-20.

Kort & Godt: Lørdag kl. 8-17 og søndag kl. 8-15. Hver dag i uke 40 fra kl. 8-17.

Radisson og Park Inn: Radisson har åpent hver dag, stengt 10.-27.10. Park Inn har åpent i denne perioden. 

Høsten er utetid! Klar luft og klare farger. Les våre høstferietips – til informasjon og inspirasjon!

Høst på Hestesenteret

En ridetur på høsten er en opplevelse så tett på naturen som det går an. Ingen mygg og knott, og vepsen som surret rundt i sommer har dovnet. Det hviler en egen spenning og stemning i skogen på høsten, samtidig som det er en egen fred og ro, og en følelse av å være alene i villmarka.

Bli med Mountain King på vogntur

Fine friske høstdager er perfekt for turer med sledehundene. Turene tilbys hver dag og varer i ca. 45 minutter. Kennelbesøk er også mulig.

Stor grillhytte kan brukes for grilling av medbrakt grillmat.

Pris: Kr 500 for voksen, 250 for opp til 9 år.

Sykkelkurs og guiding

Trysilguidene tilbyr sykkelkurs og -guiding. For eksempel grunnkurs i stisykling og barnas stisykkelkurs. Guidene tar deg også med på lengre turer, hvis du ønsker det, på en tur helt etter dine ønsker. På en slik tur er dere opp til 8 personer i en gruppe. Ta kontakt med Trysilguidene og avtalt direkte.

Røff rafting

Raftingsesongen varer ut uke 41. Det er selvfølgelig litt friskere i oktober enn midt på sommeren. Men med ullundertøy og ullsokker under drakten går det kjempefint! Og fargerike kulisser på begge sider av elva og så langt du kan se setter en fin ramme på opplevelsen. Book rafting hos Trysilguidene.

I kalenderen på trysil.no får du oversikt over hva som skjer, fra dag til dag.

Sykkelfeber

Sykkel og åpen heis: Det er ingen offisiell stengetid for syklingen i Trysil. Så lenge det er vær og føre, er sykkelstiene åpne i Trysil Bike Arena. Fjelleksepressen er åpen hver dag i uke 40 + 41, fra kl. 11-16. Ta med sykkelen, eller start fjellturen med en tur opp med heisen.

SYKKEL OG SOL: Så lenge det er vær og føre, er sykkelstiene åpne i Trysil Bike Arena.
Redaksjonen i Hamar Dagblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet