Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Arbeidsmiljøet vårt er unikt!

Annonse fra TK Gulv & Interiør

Per Erik (t.v.), Hans Petter, Line, Bente og Vidar stortrives på jobb i lokalbutikken på Hamar. Så hva er hemmeligheten?

Det er allerede skikkelig førjulsstemning hos TK Gulv & Interiør på Furnes. Latteren sitter løst. Her har de ikke bare tiårsjubileum i 2016, men et unikt og lokalt arbeidsmiljø. 

– Alt fra butikksjef til ekstrahjelper har et meget godt samhold seg imellom, og alle stiller opp for hverandre. Vi har et unikt arbeidsmiljø her, forteller assisterende butikksjef Bente, som også har ansvar for interiørdelen og Luxaflex.

Fordelen med lite miljø og få ansatte, er at vi blir bedre kjent med kundene våre

Bente hos TK Gulv & Interiør

Suksessoppskriften vår

Med seg har hun daglig leder, Vidar. Han har hele 26-års erfaring fra bransjen. Det er ikke tilfeldig at slagordet til butikken lyder som følger: "Vi gir deg mer å gå på!"

– Jeg har også ansvaret for TK-proff. Og det er utrolig gøy å se at dette har blitt en suksess allerede etter halvannet år. Her selger vi maling, sparkel og gulv til distriktets maling- og gulvleggerfirmaer, forklarer Vidar.

Resten av teamet består av Per Erik (malingsadelingen), Hans Petter (gulv og vegg/takpanel og Line (tapet). Ekstrahjelpene Marius og Siri bidrar i alle avdelinger.

– Fordelen med lite miljø og få ansatte, er at vi blir bedre kjent med kundene våre, og de treffer de samme ansiktene når de kommer innom, sier Bente og smiler.

Dette spør Hamar-folk mest om

Hvis du skulle beskrive butikken deres med tre ord, hva ville det vært?

– Fagkunnskap, service og inspirajonskilde, kommer det kontant fra Bente.

Det aller viktigste for Bente og kollegene er at TK Gulv & Interiør blir oppfattet som en butikk med bred fagkunnskap, og hvor kunden er i fokus. 

– Det skal være hyggelig å komme til vår butikk! Utviklingen de siste ti årene viser vel også at vi har gjort noe riktig. Omsetningen har doblet seg i denne perioden. Dermed har vi kunnet satse enda mer på det vi er gode på - nemlig gulv! Det er ingen i vårt lokalområdet som har så mye gulv på lager som det vi har! understreker Hans Petter.

Vi er jo veldig nysgjerrige, hva er det vanligste folk på Hamar spør om: 

– Rabatt. Ha-ha. Ellers spør de jo mye om råd angående farger, hva som kan kombineres og hva de kan bruke i de ulike rom. Kunden skal selv ta valgene, men vi hjelper dem på veien dit.

Hva kan du gjøre for å få en aldri så liten oppussing hjemme hos seg selv?

– Det letteste og billigste er å male. Her kan man skape et helt nytt rom bare ved hjelp av et par malingsstrøk, avslutter Bente.

Velkommen til en inspirerende og hyggelig handel i førjulstida!

Vinterens trender på gulv og interiør ...

* Gråtoner på gulv er fortsatt veldig i vinden. Tør å gå for noe annet!

* På interiørfronten handler det om å få "kosen" tilbake i rommet. Mye puter, lune, duse farger. Husk å bruke mye lys.

* Årets nye farger fra Jotun er inspirert av kryddermarkedet i østen. Mange varme, gode farger som passer til alle rom.

Legge nytt gulv? Her er sjekklista

1. Sjekk alltid undergulvet. Resultatet blir ikke bedre enn underlaget tilsier. Sjekk varen for feil, der har kunden og eventuelt håndverkeren et stort ansvar.

2. Sjekk at du har alt tilgjengelig leggeverktøy for hånden.

3. Velge "riktig" gulv til riktig rom. For eksempel vinylklikk m/kork til stue og soverom. Dette gulvet er lunt og mykt.

4. Til gang og kjøkken bør du velge en klikk i ren vinyl som tåler vannsøl. Har du en kald kjellerstue, kan et vegg-til-veggteppe passe fint.

VELKOMMEN IGJEN: Butikken ønsker at du skal sitte igjen med inspirasjon til oppussing - og ikke minst få svar på dine spørsmål.

Lokalhistorien vår:

* Butikken slik den fremstår i dag åpnet oktober 2006. På mange måter er TK-butikken en videreføring av den gamle Teppeland-kjeden som eksisterte i Norge fra tidlig 70-tall til årtusenskiftet.

* Produktmiksen er på mange måter lik, og noen av de ansatte har bakgrunn tilbake til den tiden. Hovedproduktet er salg av ulike typer gulv, og gulv står i dag for nær halvparten av omsetningen. Målsetningen er å nå tjue millioner.

Redaksjonen i Hamar Dagblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet