Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bli med inn i fabrikken:

Her skreddersyr de norske hjem

Bakke AS tenker på småbarnsfamilier når de designer sine hus.

Her skriver jeg et avsnitt om de nydelige hjemmene.

- Voi er sååååå flinke her i Bakke, sier bla bkla

NYDELIG HJEM: Her ser du det vakre kjøkkenet. (Foto: Foto: Marthe Stenberg)

H1 er mellomtittel

Her kommer avsnitt nummer to.

- nå skalø dere få se hvordan snekkerne jobber, sier blabla

Les mer på nettsiden

Pass på at det ikke er luft / tomt linjeskift når du trykker OK

Dette er et knall sitat som fenger.

Tonje Bla, Kommunikasjonssjef

Her nytt avsnitt

Blabla

Om XX

Punkt 1

Punk 2 blabla

Punkt tre som kunden vil ha fra 

Nettbutikken finner du her.

Nytt avsnitt

– Vi har nok befestet oss tydelig nå som en stor aktør etter hvert. Vi merket veldig i fjor at respekten for det vi driver med har satt seg. Tidligere har vi kanskje stort sett fått inn rimeligere biler og kanskje ikke hatt så mange av de virkelig store og flotte. De fikk vi i fjor. Og generelt blir vi nok bare mer og mer kjent, sier Norum. Han tipper at rundt 30 prosent av kundemassen kommer fra Østfold. Resten er fra alle andre kanter av landet. 2017 ble et fantastisk år for virksomheten, ser sannelig ikke 2018 så verst ut, heller.

Redaksjonen i Hamar Dagblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet